Frestelse

I mitt förra inlägg berättade jag om en maträtt, som vår familj gett ett särskilt namn till.
Sedan kom frågan upp, från en annan bloggare, om historien bakom namnet till maträtten Janssons frestelse. Jag började leta på Internet och presenterar här det jag funnit på
Kungliga Bibliotekets sidor angående filmaffischer.

Janssons frestelse - filmaffisch 

Enligt legenden har rätten tillskrivits operasångaren Per Adolf "Pelle" Janzon, (1844-89). Han gjorde sig känd för att bjuda på en sexa med öl, snaps och Janssons frestelse. Dock blev rättens namn inte allmänt accepterad förrän 40 år efter Janzons död. Antagligen 1928 då Sigurd Walléns filmatiseringen av folklustspelet från 1914 med just namnet "Janssons frestelse" blev känd för den stora publiken. Likheterna med maträtten är få om man inte gör tolkningen att anjouvisens ljuva förening med potatisen har sin motsvarighet i att storbondens son (Edvin Adolphson) gifter sig med "herrskapsflickan" (Margit Alfvén) i filmen. - En kanske för långtgående tolkning...

94259-192


P.S. Jag själv gör aldrig den traditionella frestelsen. I stället gör jag en vegetarisk variant med lök och tomatpuré i stället för ansjovis. Den rätten blir väldigt uppskattad, särskilt av ungdomarna.

Anki


Kommentarer
Postat av: Sylvia

Vilken research du gjort.
Jag gillar Jansson men Rallysalladen ställer jag mera tveksam till.

Postat av: Ninni

Först Rallysallad och sen janssons..tycker inte om nån av dom!
Ha en skön kväll, är du ledig måntro??
/Kramen

2006-12-27 @ 17:10:22
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Anki

Sylvia och Ninni: Ni har ju faktiskt inte smakat min rallysallad. Och Ninni, du kanske t o m skulle gilla min specialfrestelse; jag skrev ju det att ungdomarna gillar den! Jag är faktiskt ledig; jag har tagit en promenad och för övrigt mest gjort småbestyr. Ska se på brittisk deckare i kväll!
Kram till er båda!

2006-12-27 @ 17:44:35
Postat av: Inga M

Det var jag som kastade ut frågan om Janssons frestelse. Den maträtten är ofta en stor favorit bland våra tyska goda vänner. De frågar ofta efter ursprunget till namnet Janssons frestelse men vi har aldrig kunnat ge något bra svar. NU kan vi det. Stort tack Anki!!

Jag som inte gillar ansjovis och inte tål mjölk gör en variant med sojagrädde och kaviar. Det funkar också.

2006-12-28 @ 01:13:44
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Anki

Inga: Det är ju det som är extra kul med bloggen. Någon undrar något, någon tipsar eller svarar. Alltid något nytt man lär sig.

2006-12-28 @ 10:43:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback