"Julgrisen slaktas i svinottan"

Ja, så står det på min fina julbonad  "Gammal svensk bondejul".

94259-174

Den fick jag i födelsedagspresent för ca 30 år sedan. Jag fick den av Annika J och några andra kompisar och grannar, på den gamla goda tiden när jag bodde i Karlstad. Presenten uppskattades mycket av mig, och den kommer fram varje år i början av december. Där står för varje dag vad man skulle göra av julförberedelserna. Lovisa är inne på att vi ska tillverka en uppdaterad bonad; det är ju mycket av detta man inte gör nu för tiden. Som idag t ex: "Julgrisen slaktas i svinottan". Det är ju tur att jag inte behöver göra det. Men jag har ju växt upp med det. Tänk så mycket Mamma jobbade med styckningen och att sedan göra i ordning fläskkorv, sylta, leverpastej, pölsa m m.

94259-175

Jag tänkte att jag skulle skriva om detta fram till jul, som en slags kalender. De fyra första syns inte i bild, så jag skriver om de här:

1.  Lin och ull har blivit väv

2.  Jultvätten sker tidigt

3.  Julabrev kan köpas

4.  Ljusen till Lusse och jul stöpes

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback