Motivation obefintlig

Jag är ledig i dag och i morgon. Här hemma finns hur mycket som helst som ska ordnas. Det är överfullt i tvättstugan med smutstvätt  och "strykberget" tornar upp sig mer och mer. Det är jul om drygt två veckor. Jag ska alltså köpa julklappar, städa, baka, storhandla, laga mat, pynta, fixa julkort  m m, m m. Även om det är ett hårt arbete för en husmor med alla julförberedelser, så brukar jag annars tycka att det är ganska roligt. Hela december brukar kännas mysig. Bara att få upp röda gardiner och tända något ljus brukar öka mysfaktorn. Men i år har jag ingen som helst lust att göra någonting av förberedelsearbetet. Jag är totalt omotiverad! Helst vill jag bara gå och lägga mig och "dra något gammalt över mig".

Motivationstips mottages med tacksamhet!


Kommentarer
Postat av: Karin

Jag förstår dig.....det är snön som fattas. Här i Skåne är vi så vana med grön jul, så vi har lyckats få in julmysfaktorn ändå. Men visst jublar vi också när snön faller sakta under julmiddagen och elden sprakar i öppna spisen. Fast sen vill vi inte ha mer snö.......i Skåne blir den bara slaskig och grå.......
kram

Postat av: Sylvia

Ja - även om jag gillar att det är varmt - så börjar mörkret tära på oss. Nästan alla jag känner o pratar med klagar just över den här onormala tröttheten.

2006-12-07 @ 11:42:03
URL: http://pantersylvia.blogg.se
Postat av: Gunvor

Jag har också brukat ha en massa krav på mej själv. Men nu gör jag bara det som jag tycker är roligt. Städar lite fuskigt ( som jag aldrig kunnat förut), o det går så bra.Inte baka så mycket heller.Julklapparna har vi också bantat ner.
Man har ju gett upp om snön också , tror inte det blir nån i år. Men det kan ju hinna ändra sig .
Ha det bra i alla fall!!

2006-12-07 @ 12:13:35
URL: http://mammasbilder.blogg.se
Postat av: Lovisa

Läs min julkalender i stället!

2006-12-07 @ 14:53:11
URL: http://lovisasguldkorn.blogspot.com
Postat av: Snurran

Ibland är det så....*vet*..jag brukar inte strida, utan acceptera att nu "är det så här" tids nog kommer energin...man får ta det som det är...*kramis* Andas..

2006-12-07 @ 14:53:15
Postat av: Anna

Ja, inte kan jag påstå att jag fattat att de snart är jul. Tror det är vädret för min del. Ja, men MÅSTE du verkligen göra allt det där du rabblade upp, eller? Det verkar ju vara hur mkt som helst. Näe, jag har inget tips...du får ligga där under täcket...Anna :-))

2006-12-07 @ 15:23:00
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: Ninni

Vädret bryr jag mig inte det minsta om, jag gillar att det är varmt! Men mörkret tar på mig, jag är väldigt trött...och jul lär det väl bli iallafall vare sig vi vill eller inte!
Du ska se att lusten kommer tillbaka vid Lucia...kramen

2006-12-07 @ 15:46:55
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Nalle

Mörkret gör att man blir sååå in i bomben trött och det gillar inte jag:(( Vill vara en pigg piggelinare. Jag har heller inte fått någon känsla av att det är jul snart. Så trist. Jag brukar tycka att det är ganska kul.
Men här finns inte så mycket att göra i julväg.De få julklappar som jag ska köpa i år är redan inhandlade. Min egen julklapp har jag redan fått!!Fönstren får mannen ta hand om. Tvätt har jag inte så mycket.
Julbordet äter vi ute. Mer än så är det knappast här. Jo det förståss.. julgardinerna ska ju upp. Det gör jag imorgon.
Julkort har det blivit mindre å mindre av, trots att jag säljer julkort själv:)) Vill ju gärna att andra ska köpa, hahahahahha!!!!
Tingeling !!

2006-12-07 @ 19:28:17
URL: http://nallesfoto.blogg.se
Postat av: Anonym

tack - jag hade lagt in fel uppgifter. väldigt få besök, bara (och det är inte bara) några trogna, kanske får sin förklaring!
om du vill dra något gammalt över dig, kanske jag kunde erbjuda mig, men det är tyvärr aningen långt!
kan depression/melankoli/nedstämdhet - vara tecken på undertryckt vrede? inte vet jag!

2006-12-08 @ 18:37:17
URL: http://sundsvall.webblogg.se
Postat av: Inga M

Jag tror som flera andra att det extrema mörkret är deprimerande. Igår tittade jag ut genom fönstret i klassrummet vid lunchtid och det var mörkare då än det är på natten nu (fullmåne). Fullmånen kan också göra att en del människor sover sämre och blir tröttare. Fast jag som annars är lite slö blir piggare.

För att öka motivationen: Ta ett snack med närmaste omgivningen och minska på pliktberget tillsammans. Man kan strunta i en del saker, man kan dela upp jobbet på flera, göra knyte o så, man kan köpa färdigt istället för att rulla köttbullarna själv (inte lika gott men helt ok), julkorten kan man ofta skicka med mail istället.

Julförberedelserna kan kännas roligare om det inte blir så betungande och känns som måsten.

2006-12-09 @ 10:37:23
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback