Allting går med elektricitet

På förmiddagen satt jag en stund vid datorn. Jag var sysselsatt med att skriva en kommentar i en blogg. Precis när jag skriver ordet hELvete, så blir skärmen svart. Jag upprepar det nyss nämnda ordet. Oj, kan det vara så att man inte får skriva svordomar i bloggsammanhang. Jag minns inte att jag sett någon sådan regel. Nej, det är väl bara datorn som har kraschat. Jag har ju haft den sedan april i år. Men sedan upptäcker jag att även skrivbordslampan har lagt av och radion har tystnat. Aha! Strömavbrott! Jag väntar en liten stund och tror att strömmen snart är tillbaka. Efter en stund tar jag och ringer till min granne. Jag ringer hennes hemtelefonnummer och hon svarar nästan direkt. Efter hej-hur-mår-du-dialogen frågar jag om hon har någon ström.  Hon svarar: " Ja, jag har ström. Jag står och lagar mat. Men jag är ju på Gotland." Skönt ,tänkte jag, då är det i alla fall inte något sabotage mot hela Sverige.

94259-82

Sedan försökte jag mig på en mängd olika sysslor. Jag var på väg att hämta dammsugaren, men kom på att det nog inte var någon bra idé. Då tog jag i stället och började fylla en tvättmaskin. När jag insåg att det inte gick att tvätta heller, så gick jag för att göra i ordning lite kaffe. Inte ens det kunde jag göra. Jag började måla några skåpluckor i stället. De hade stått ett tag, så jag behövde torka av dem med en trasa först. Jag klarade att skölja ur trasan några gånger, sedan fick jag inte fram något mer vatten, eftersom det ska pumpas upp från källaren. Lunchdags! Vad ska jag hitta på? En tallrik fil fick det bli.

Efter "lunchen" så gick jag ut i skogen och plockade svamp. Det var så vackert väder och mycket skönt i skogen. Jag hade kameran med mig och såg ett mycket vackert motiv. Det blev ingen bild att visa upp här, för batterierna var slut, nu igen. Jag tänkte gå hem och ladda dem för att sedan gå ut igen och fotografera. Visst, attan. Det behövs el för att batteriladdaren ska fungera också.

Efter två timmars behaglig utomhusvistelse, börjar jag gå hemåt igen. Jag möter en annan granne, som talar om att strömmen får vi inte tillbaka förrän mot kvällen. Väl hemkommen vill jag ha kaffe. Vi har ju en vedspis, så det går ju att ordna, men det tar tid att få igång värmen. Jag går ut och hämtar ved och tänder i spisen. Men det vill inte ta sig ordentligt. Det gör det samma! Jag har ju ändå inget vatten!

Varför glömmer jag hela tiden bort att allting går med elektricitet? (Kommer osökt att tänka på Elektricitetsvisan med Tage Danielsson.) Kan det vara så att min hjärna också är eldriven?

94259-81

Kommentarer
Postat av: Nalle

Hahahahaha jomen så är det ju. Vi är eldrivna allihop:) Men vilken dag du haft...ingenting funkar ju utan el. Hu, rätt otäckt egentligen när man tänker efter.
kram

Postat av: Margot

Det var väl tur att strömmen gick så du fick en härlig skogspromenad och dessutom svamp i korgen.
Jag tror att det vore nyttigt med strömavbrott lite oftare. I storstan har vi det nästan aldrig. Men då skulle det inte bli något kaffe. Vedspis har vi ju inte.
Kram till dig från Margot o tack för trevlig blogg.

2006-10-05 @ 23:22:49
Postat av: anna

Du behöver inte skämmas...jag beter mig likadant själv när vi har strömavbrott. Efter Gudrun blev man i o för sig till slut tänkande utan el, efter strömlöst ngra dagar. Jobbigt, men ändå kanske en nyttig erfarenhet(så här i efterhand)... Anna

2006-10-06 @ 06:54:11
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: Anki

Nalle: Ja, hela vårt samhälle är ju väldigt sårbart. Kram!

Anna: Här kan vi ändå klara oss skapligt. Vi har två vedspisar och tre fungerande kakelugnar. Så värme och matlagning skulle vi klara. Det är vattenbrist som är det stora problemet. När vi vet om att strömmen ska brytas, så tappar vi upp vatten. Men när strömavbrottet kommer oväntat så står man där utan vatten. Borde ha någon slags handpump.

Margot: Ja, i svampskogen var det så skönt och där fungerade tillvaron utan ström.
Så trevligt att du är med. Du kanske brukar läsa min blogg, du gjorde ju det när jag började skriva, vet jag. Kram!

2006-10-06 @ 07:58:13
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Karin

Jag minns också hur hemskt det var efter Gudrun, allra helst med stallen full av djur som vill ha vatten. Det blev till att locka in alla grannar och hjälpa till med langning av hinkar. Som tur är har vi egen brunn med traktordriven pump, så allt ordnade sig......krammen

2006-10-06 @ 14:55:17
URL: http://rachel99.blogg.se
Postat av: Sylvia

Ja visst är vi sårbara.
Tror jag skall leta fram mitt gamla Trangiakök från källaren. Bra att ha i beredskap. Ficklampan står redan på pass på hyllan i hallen.
Kram Sylvia

2006-10-06 @ 19:13:36
URL: http://pantersylvia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback