Bokutmaningen

Lovisa gav mig utmaningen om böcker. Här kommer mitt resultat:

1. En bok som förändrade ditt liv?
    Den första läseboken, för när man lärt sig läsa så öppnas en helt ny värld.
2. En bok du läst mer än en gång?
    Ja, det är flera. Men "Vår kokbok" från 1975 är flitigt använd.
3. En bok du skulle vilja ha med dig på en öde ö?
    Det får nog bli "Att öppna inre dörrar" av Eileen Caddy. Det är en årsdagbok med råd för daglig andlig
    tillväxt och utveckling.
4. En bok som fick dig att skratta?
   
Jag läser mest romaner och deckare, och de är ju oftast inte så roliga så man skrattar. Jo, nu kommer
    jag ihåg en rolig roman: "En hon-djävuls liv och lustar" av Fay Weldon. Annars är det ju väldigt kul att
    läsa om pärlor och grodor hämtade från uppsatser m m.
5. En bok som fick dig att gråta?
   
Det är däremot många. Jag engagerar mig djupt i personerna jag läser om, och gråter både när de är
    lyckliga och när de får sorg. Den bok som jag storgrät rakt igenom var en bok av den amerikanske
    läkaren Bernie Siegel. Han har väl skrivit tre liknande och den jag läste heter "Kärlek, tro och helande"
    Den ingick som kurslitteratur och vi skulle tränga in i den med hjälp av instuderingsfrågor. Det blev så
    jobbigt. Annars brukar jag snabbt ögna igenom det som griper mig mest, men här var jag tvungen att
    jobba mig igenom frågorna.
6. En bok du önskar hade skrivits?
    
Ja, en större ordbok. En som SAOL men med förklaringar, synonymer, etymologi och allt om orden.
    Men, det är klart, den blir nog tjock då.
7. En bok som inte borde skrivits?
    Det finns ju en del kränkande böcker, t ex när man skriver om ekonomi, lite enklare, och då vänder sig
    särskilt till kvinnor! 
8. En bok du just nu läser?
    Jag har precis börjat med "Olycksfågeln" av Camilla Läckberg.
9. En bok du tänkt läsa?
    Bibeln, har jag många gånger tänkt läsa, från början till slut.


Jag ska skicka den här utmaningen vidare, men jag vet att mina "vanliga bloggarvänner" har haft den.
Därför skickar jag den till några ungdomar istället.
Jag skickar den till
Hanna.
Jag skickar den till The Dude.


   

Kommentarer
Postat av: The Dude

Tusen tack till Anki för att hon skickade detta till mig!

Postat av: Anki

Jättekul att du nappade, The Dude!

Men så fult det blev, det jag skrev. Så såg inte raderna ut när jag först sparade texten.

2006-09-02 @ 09:05:41
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Ninni

Det var inget fel på den texten.

Ha en bra dag, kram

2006-09-02 @ 09:32:29
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Kul att läsa din boklista, jag har också haft den. Bibeln ja, den har jag faktiskt läst 3 varv, från pärm till pärm. Den innehåller allt kan man lugnt säga.
Ha en jättefin lördag:)

2006-09-02 @ 10:16:32
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: svartvitan

Du verkar vara intresserad av böcker du. Då håller man hjärnan alert och tränar sin föreställningsvärld.

2006-09-02 @ 16:29:15
URL: http://svartvitan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback