Ingen doktorshatt





94259-32

Jag har i ett tidigare inlägg, närmare bestämt 16 augusti, berättat om flyttbestyr och den användbara pirran / säckkärran.  Då trodde jag, att jag hade en aning om var man säger pirra respektive säckkärra. Jag planerade att doktorera i ämnet, men ville först ha hjälp från er läsare. Tack, alla ni som kom med bidrag! Ju fler bidrag jag fick in, desto mer övertygad blev jag om att min teori skulle hålla. Andra benämningar jag fick som bidrag var magsinkärra , samt dialektala varianter av säckkära som säckakärra och säckakarra (Skåne).
Teorin: säckkärra sägs det allmänt i landet. I Stockholm med omnejd, t ex Södermanland, säger man pirra.

Jag kände mig helt övertygad, och skulle hem från jobbet och doktorera i ämnet. Men precis innan jag skulle åka hem, så träffade jag på en man, som omkullkastade min teori helt. Han var från Småland och han kallade kärran för pirra. Säckkärra, kände han också till, men tyckte att de två kärrorna var konstruerade olika. Han pratade också om i vilka sammanhang de olika hjälpmedlen användes. Han sa bl a så här: "När man kör öl, så använder man sig av en pirra." Min replik till honom löd då: "Ja, men det måste i så fall vara en birrapirra."


Kommentarer
Postat av: Anki

Hej Ninni! Adressen är www.sagostigen.se

Postat av: Ninni

Ja där ser man en birrapirra...det måste vara såna som alla drar av båren när dom kommer från Åland, ha,ha!!

Tack för adress, ska kolla in det alltid kul med nya ideér.

2006-09-07 @ 18:50:52
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Birrapirra det var ett bra namn:)
Ha en härlig kväll.

2006-09-07 @ 19:56:09
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Hej igen:) Jag gissar inne hos mig om bland annat dig. Rätta mig om jag har fel.

2006-09-07 @ 20:57:36
URL: http://solskuggan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback