Kvällsbön

På bokmässan gjorde jag flera bra inköp. Ett utav dem är en diktbok av värmlänningen Gunnar Ehne. Jag vill dela med mig till er och väljer här "Kvällsböna".

Kvällsböna

Har du nôn skog
i din himmel, du Gud
Te gå i en finen kväll
En tocken där gammel skog, du vet
mä smörsôpp å kantarell

Vi hörd fôll ôm gröna änger
ôm söer mä vita ull
Musik ifrå harpas stränger
å gater gjord uttå gull

Men ja skull nock int trives
mä dä där, du Gud
Du vet ja ä blyg å rädd
Dä låter sö fint på nô vis, du Gud
å ja ä int tocken klädd

Kanske du tycker ja tarjer å fråger
men dä här ä noga för mej
Fast slepper ja unna ellbrann å plåger
ska ja ta´t sôm dä ä ôpp när dej

Men har du en skog
i nôn utkant, du Gud
vill ja gå där i ensamhet
å ly på en bäck å på fôggelsang
när dej, i all evihet


Den är så vacker, tycker jag, och den måste läsas på värmländska. Vi hade den på mammas begravning, för  ett och ett halvt år sedan. Kantorn hade bott i Värmland, så hon kunde läsa den precis rätt. Nu avslutar jag, för nu kommer tårarna.


Kommentarer
Postat av: Hildegun

Vilken vacker dikt! jag kan lite värmländska, är ju född bara några mil från Värmlansgränsen.

Ang. min blomma så greps jag igår av stora städivern på min blogg. Den åkte med då. Men jag skall lägga ut flera alster så småningom. Ha en skön helg

Postat av: Nalle

Å den var fin !!
Ha en bra dag
Kram

2006-09-29 @ 09:29:47
URL: http://nallesfoto.blogg.se
Postat av: Pia lotta själv..

Jättevacker och jag kan ju bara tänka mej den läst på värmländska.. så vacker dialekt (annat än vår skooooonska)
Ha de gott..
Kram o tack för titt hos mej.
Fin helg

2006-09-29 @ 14:04:54
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Ninni

Gunnar Ehne..så härliga dikter!

Jag kan läsa den precis som den ska vara, kram

2006-09-29 @ 14:44:06
URL: http://ninni.blogg.sen
Postat av: anna

Å....vet inte va jag ska säga, men den är bara så underbar. Har aldrig hört talas om denne diktare trots att jag läser mkt dikt å även skriver lite själv. Den här måste jag skriva av. Tack:-) Anna

2006-09-30 @ 08:17:04
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: Anki

Roligt att ni också tycker mycket om den.

Ninni: Du kan få läsa in den på band, så blir det med riktig värmländska.

Anna: Jag vet egentligen inte hur känd han är. Men han är i alla fall "världsberömd i hela Värmland". Han dog förra året.

Tack Nalle och Hildegun.

Pia: Jag tycker skånska också kan vara fint. När någon sjunger på skånska, tycker jag det är mycket fint t ex Dan Stråheds Vallmoflickan.

2006-09-30 @ 17:57:36
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: gunsan

Ankitankar... den va gör fin den däringa kvällsböna...
TACK-FÖR-DU-FÖRMEDLADE-DEN-HÄR-MED-KRAM :)

2006-10-03 @ 22:37:22
URL: http://gobbe.blogg.se
Postat av: irene

Ja,de´hä var en liten blå överraskning...
jag satt vid datorn ensam i natten och hade
just skrivit in en gammal dikt av Hj Gullberg
på min hemsida www.bursiljum.nu
tankar och ord
- och nu letade jag efter en enkel kvällsbön -
att natta mig själv med....
och fann denna.
Men tänk er,då min make och jag flyttade från Norrbotten Tornedalen till Västerbotten Skellefteå och lilla Burträsk...
på grötfesterna före jul sjöng vi Pärleporten och Luciasången och många fler på "burträskmålet"...
Det lät ju "himla kul",
och hittar jag dem så skall ni få dem.
God natt kära vänner
kram från irene

2007-09-13 @ 00:26:30
Postat av: Nina

Kul sida! Det märks att du gillar att blogga!

2012-03-18 @ 19:30:05
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback