Puss och kram och tid

Vissa dagar funderar jag verkligen över hur jag använder min tid. Idag är en sådan viss dag. Min dag började 05.20 och vid 23-tiden kommer jag nog i säng. Det är många timmar som jag borde använda på bästa sätt. Hur har då min dag sett ut? Jag var på jobbet strax före 07.30. Det brukar jag vara, men just idag var det ett möte på morgonen. Mötet var helt OK, men drog ut på tiden. När jag sedan skulle förflytta mig, var jag tvungen att ta bilen istället för att få en tiominuterspromenad. Promenaden är värdefull, så det var synd att missa den. Därefter hade jag lektioner fram till lunch. Jag är lärare i svenska för invandrare. Tiden jag tillbringar med mina elever är mycket värdefull, varje sekund. Det är fantastiskt att få möta dessa människor. Det känns som en gåva att få dela tid med dem. I min grupp har jag 13 elever och de kommer från Somalia, Afghanistan, Thailand, Libanon, Eritrea, Etiopien samt Angola. Människoöden från dessa länder möts i ett rum, och jag är med i mötet. Jag har eleverna måndag - onsdag, varje vecka. Idag är det onsdag och det betyder att vi inte ses igen förrän på måndag. När vi skiljs åt efter lektionerna, så får jag, av de flesta eleverna, kram eller kindpuss. Hur många får det på sitt arbete? Ja, många som jobbar med barn förstås, men kanske inte så många andra.

På eftermiddagen har vi suttit i möte. Det är ju inte alla gånger, jag tycker att sådan tid känns värdefull. Efter mötet var jag tvungen att uträtta några viktiga ärenden; viktiga för andra men inte för mig. Sedan for jag iväg för att hämta sonen. Jag hämtade honom från bussen och vi åkte hem. Den stunden tycker jag om, stunden när man precis har kommit hem. Men nu var det i princip bara att vända om. Sonen skulle till fotbollsträning. Vi åkte in till Malmköping igen och jag lämnade av honom och åkte hem igen. Så började jag med maten. Men innan den var klar, så var träningen avslutad och sonen ringde och ville bli hämtad. Jag stängde av ugnen och spisen och åkte igen in till Malmköping. Ett ärende till uträttades samtidigt. Så åkte vi då hem, för tredje gången idag. På med spisen och ugnen igen och jag fortsatte med maten. Så var det då dags att äntligen äta och klockan hade hunnit bli halv nio. Disk och kvällskaffe till Aktuellt. Lämnade bilen hos den lokale bilreparatören. Satte mig vid datorn och skrev detta. Och nu är klockan över elva. Hur många av dagens timmar var värdefull tid? Hur många av dagens timmar skulle jag vilja ha använt på annat sätt? I morgon är en ny dag med nya obrukade timmar!


Kommentarer
Postat av: gunsan

Ankitankar... jag har nog glömt att titta in hos dig på länge... efter detta ska gå ned mer hi....
Så rätt du har om tiden och vad vi gör,gjort, skulle gjort... men var sak har ju sin tid eller hur och eftersom vi TAR OSS TID med allt detta viktiga/oviktiga så har nog allt i slutänden STOR BETYDELSE... eller?
Jag började med att ge alla på jobbet en kram när jag kom eller gick ...som ville ha kram... en vikarie har sagt nej tack hela tiden, en vikarie sa nej första gången, sen såg hon att alla fick eller saknade hon kanske en... för sen ville hon ha också... DET ÄR GLÄDJE o LYCKA... visst blir du extra GLAD av dessa tack och hej till nästa gång och ler när ni möts igen... HÄRLIGT. Och en del kommer nu och säge... det har varit jobbigt, kan jag behöver en kram. Genom vikarier är jag nu känd ... ja men det är ju hon som är så glad och kramas hi... äkta värmländska (token gjorde som stöllen ba :) ) i småland hi...
FORTSÄTT-KRAM-KRAM-KRAM :)

Postat av: svartvitan

Vad kom du fram till i dina filosofiska funderingar skulle vara intressant att veta? Viss tid under dagen bestämmer ju andra över. Lite tid bestämmer man själv. Att "göra ingenting" eller "slösa" med tiden är ju underbart men svårt.

2006-09-21 @ 18:00:53
URL: http://svartvitan.blogg.se
Postat av: MammaLena

Ojj, vad jag känner igen mig - från min tid som "aktiv" mamma/husmor/maka/yrkesarbetande/ideellt-arbetande/mm/mm - på den tiden då dygnet inte räckte till och man egentligen inte gjorde något riktigt färdigt.
Å just att ibland stannade man upp och undrade VAD ÄR VÄRDEFULL TID ?
Idag när kraften är begränsad, gör jag bara det som känns värdfullt. Tänk om jag haft den insikten förut och kunnat använda tiden och kraften på ett bättre sätt.
Fast - jag tycker att du verkar ha god koll på läget - du TÄNKER ju i alla fall på tiden.. reflekterar över den.
/L

2006-09-21 @ 20:05:49
URL: http://momma.blogg.se
Postat av: Ninni

Phu!!!
Jobbig dag, ,kram på dig!

2006-09-21 @ 20:11:21
URL: http://ninni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback