Tävling i svensk litteratur

"Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen." Ja, så börjar ju Strindbergs Hemsöborna. Selma Lagerlöf började Gösta Berlings saga så här: "Äntligen stod prästen i predikstolen". De här citaten är kanske några av den svenska litteraturens mest kända romaninledningar.

Jag har funderat på det som skrivs i dag. Vilka av dagens författare kommer man att minnas om 50 eller 100 år? Finns det då några klassiska romaninledningar som många känner till?

Så kom min idé till en litteraturtävling på min blogg: Jag har i min bokhylla tagit fram 9 böcker. Alla är skrivna av svenska författare. Alla är nya, eller ganska nya (utgivna åren 2003-2006). Jag citerar inledningen och du ska gissa vilken bok det är!

Bok 1: "Olivia Knutsson stod i sin våning på Kungsholms Strand och blickade ut över Karlbergskanalen."

Bok 2: "Det var i det ögonblick då Jan Bodén rätade upp sig med en tung kasse i var hand som han första gången märkte att han vinglade till."

Bok 3: "Det var alldeles i gryningen. Ett tunt dis svävade över åkrarna och i dunklet smälte skogens träd ihop till en sammanhängande, kompakt yta, likt en teaterkuliss."

Bok 4: "På långt håll syntes endast ett svagt ljussken. Igors Bleidelis upptäckte det i sin kikare när det estniska lastfartyget passerade piren på väg ut ur Visby hamn."

Bok 5: "Jag försäkrar på heder och samvete att jag i min läkargärning skall sträva efter att tjäna mina medmänniskor med humanitet och vördnad för livet som rättesnöre."

Bok 6: "Jag ligger på sidan på kökssoffan. Kan omöjligt sova. Så här mitt i sommaren är nätterna blekljusa och lämnar en ingen ro."

Bok 7: "Det var inte första gången någon tog henne på brösten."

Bok 8: "Vårsolen sken in genom fönstren på Tanumshede polisstation och avslöjade obarmhärtigt smutsen på rutorna."

Bok 9: "Missbruket hade bestulit honom på så mycket: år, livskvalitet, normalt beteende - i vissa klara stunder kunde han reflektera över allt han gått miste om."

Nu har du lite att göra i helgen: leta bland dina böcker, fråga grannen, ring en vän, gå till biblioteket m m.
Du har hela helgen på dig att fixa till det här. Jag ska besöka Kungliga Hufvudstaden och återkommer med rätt svar efter helgen.

Lycka till!



Kommentarer
Postat av: Nalle

oj det här var svårt, får tänka under dagen,
ha det bra

Postat av: SolSkuggan

Hmmm.. Få se hur detta går
1 "Kungsholmsmorden" Lars Bill Lundholm
2 "Blocket" Karin Wahlberg
5 "Skam" Karin Alvtegen
6 "Det blod som spillts" Åsa Larsson
7 "Små citroner gula" Kajsa Ingemarsson
8 "Olycksfågeln" Camilla Läckberg
9 "Paria" Björn Hellberg
Tyvärr får jag stå över 3:an och 4:an.
Ha det gottast i Hufvudstaden:)

2006-09-09 @ 11:09:03
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Ninni

Dom böckerna har jag nog inte i bokhyllan...eller kanske!
Det var inget jag kände igen så där på direkten!

2006-09-09 @ 13:55:59
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Nalle

det där är nog mest deckare är jag rädd, sådana läser inte jag. men gissar på första: Kungsholmsmorden, sen gissar jag på sista Anhörig.
mer kan jag inte tyvärr.
men roligt var det ändå.

2006-09-09 @ 14:30:36
URL: http://nallesfoto.blogg.se
Postat av: osrob

Hej! Jag undrar om du vill bli min blogg vän? Det är du som bestämmer. Jag finns här på bloggen som Osrob. Hoppas på svar åt det positiva hållet ,men säg även negativa. Kram Osrob

2006-09-09 @ 14:53:38
URL: http://osrob.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Hallå är det nån hemma här, eller är det hufvudstaden fortfarande? Ha det gottast tills vi hörs:)

2006-09-10 @ 14:06:51
URL: http://solskuggan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback