Madeira - dag 5

Efter frukost åkte vi igen till flygplatsen för att kolla hemresan. Vi ändrade inget, det skulle kosta för mycket. Vi stod med bilen på bästa parkeringsplatsen, men tyvärr var det förbjudet att stanna där. Jag satt kvar i bilen och såg att en polis kom och antecknade registreringsnumren på de parkerade bilarna. Då flyttade jag över till förarsätet och körde därifrån och efter en liten runda tillbaka till samma plats. Så fick jag hålla på tills Lennart var klar. Det blev sju varv!

En massa krångel på vägarna gjorde att vi kom sent iväg, trots att vi startat tidigt. När vi kom till en ekopark, 12 km från Funchal, var det redan dags för kaffe och smörgås. När vi klev ur bilen, var det riktigt kallt. Vi gick en bit efter en liten väg och hittade en bra fikaplats. Där var det riktigt varmt och molnen drev runt omkring oss. Jag fick nästan känslan av att det kokade runt om oss och att det var den varma vattenångan som steg. Jag vet inte så mycket om ekoparken mer än att man där rehabiliterar urskog. En del av Madeiras kvarvarande urskog, som består av lagerträd, är utsedd till världsarv. Efter fikat tittade vi in i ekoparkens reception och funderade lite över hur parken används.

Vi gick också lite efter en levada, men just där var trist och lite svårt att gå. En levada är en bevattningskanal, som leder vatten till torra områden. Det är gott om vatten på öns norra sida, men det är ont om vatten på den bördiga och soliga sydsidan, där de flesta odlingar finns. Hela Madeira genomkorsas av ett nätverk av levador; nätet har ca 1000 kilometers längd. Levadorna måste rensas från stenar och växlighet. Längs levadorna anlades stigar så att de som skötte levadorna kunde gå där. De här levadastigarna har sedan blivit använda till vandringsleder. Många turister kommer till Madeira just för att vandra utefter de lederna.
Levada

image456

Men vi hade ju bestämt oss för att skippa de längre vandringarna p g a värmen. Just därför kunde vi sätta oss i bilen och åka upp till Pico do Arieiro. Det är Madiras tredje högsta topp, 1818 meter över havet. Vi gick upp till den punkten, ingen större presation eftersom det bara är en liten bit från bilparkeringen, och där var det en annan turist som erbjöd sig att ta kort av oss.

Precis innan vi ställde oss där, satt jag och fotograferade. När jag vred på huvudet åt sidan, kände jag hur det kittlade till på ena benet. Det var en ödla, igen, som tog sig friheten att promenera på mitt ben. Det var nog bra att jag inte såg det, för då kanske jag hade börjat stampa med fötterna igen, och det är nog ingen passande sysselsättning på den nivån.

Vi gick en bit utefter en vandringsled som var mycket smal. Det stupade brant ner på båda sidor. Tur att det var molningt på ena sidan, annars hade jag nog fått svindel!

Höga berg och djupa dalar

A-C på topp

Så här

Att följa den smala vägen

Berg på ena sidan - stup på den andra sidan

Det känns när man kikar ner

Snygga profilbilder

Snygga profilbilder

BloggRegistret.se

Kommentarer
Postat av: Snurran

Vilka härliga semesterbilder!

Postat av: Dubbelörnen

Vilket äventyr!!! Du har verkligen sålt in Madeira...
Men vad sägs om lite fika med Husmodern??!!... *skrattar*
Kramar

2007-08-15 @ 22:47:20
URL: http://karljohansgarden.blogspot.com/
Postat av: Anki svarar Snurran:

Hej Snurran! Vad roligt att höra från dig. Jag har försökt många gånger tidigare att komma in på din blogg men inte lyckats.

2007-08-15 @ 23:01:17
Postat av: Anki svarar Dubbelörnen:

Ja, jag kommer. Om det blir fint väder så cyklar jag, annars får jag väl gå, för jag har också "fetmat" till över sommaren. Vi kan höras av på telefon.
Kramar!

2007-08-15 @ 23:04:06
Postat av: Kersti

Det är verkligen fina bilder. Så skoj att få följa med på er resa så här i efterhand.
Apropå bilder sägs det att du har en bild på cykelkärran kan det vara så? Kram Kersti

2007-08-16 @ 11:02:15
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Sussie

Vad modiga ni är!!

2007-08-16 @ 11:04:10
Postat av: Nalle

Å vilka häftiga bilder !!!

2007-08-16 @ 11:21:43
URL: http://nallesfoto.blogg.se
Postat av: Ninni

Huu vet inte om jag hade vågat går där!!
Men det ser enormt vackert ut!

2007-08-16 @ 19:31:21
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Anna

Det där var inget för mig, det ser jag. Men...vackert är det ju. Hoppas du mår fint fint på alla de vis/ Anna

2007-08-16 @ 21:01:41
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: kicki

Vilka bilder och vilket stup, brrr. modigt gjort...
ser fram emot fortsättningen imorgon..
kram kicki

2007-08-16 @ 21:18:50
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se
Postat av: Gisan

Det är så ljuvligt att få resa med dig :-)

2007-08-17 @ 06:12:27
URL: http://gisan.blogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag åker med så här i efterhand på din fantastiska semesterresa, men oj vad det kittlar i knävecken när jag ser bilderna från bergen.

2007-08-17 @ 09:17:40
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Ninni

Ha en toppenhelg..kram

2007-08-17 @ 17:33:59
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Anki

Jättefina bilder=)

2007-08-17 @ 20:09:35
Postat av: Inga M

Det här hade jag aldrig klarat! För höjdrädd! Vilket äventyr!

2007-08-17 @ 23:22:37
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback