Äventyrsbanan

Gårdagen tillbringade jag i Stockholm. Jag, som är lantis, oroar mig alltid för att jag ska åka fel med tunnelbanan eller något sådant och inte komma i tid. Därför lägger jag alltid på stor marginal på den beräknade restiden.

06.30  åkte jag hemifrån med bil.
07.12  var jag vid stationen i Strängnäs.
07.20  skulle tåget gå.
07.35  blev avgångstiden framflyttad till.
07.37  gick verkligen tåget.
08.10  var den beräknade ankomsttiden.
08.40  var jag faktiskt framme.

Att sedan hitta rätt vid Centralstationen och T-centralen och komma vidare till Liljeholmen, det var problemfritt. Jag kom förstås fram senare än vad jag planerat, men tack vare min väl tilltagna marginal så kom jag ändå inte försent.

Men visst är det väl otroligt! En tågresa som ska ta 50 minuter blev försenat med 30 minuter. Ganska många människor pendlar den sträckan varje dag. Hur ska de kunna veta när de kommer till jobbet? Hur ska de kunna planera vilken tid de ska vara hemma igen?  Det finns faktiskt människor som flyttat ut från Stockholm till Strängnäs, men eftersom det har varit så mycket problem med tågtrafiken, har de flyttat tillbaka till storstan. Hur ska vi kunna minska på bilåkandet om inte tågtrafiken fungerar?

Jag pratade med kvinnan som satt bredvid mig på tåget. Hon har flextid men tycker inte om att behöva utnyttja den till tågförseningar. Hon brukar kalla järnvägen för Äventyrsbanan: man vet aldrig vad som händer eller när man är framme!

Kommentarer
Postat av: Inga M

Just det ja, Du bor i närheten av Strängnäs. Min mamma är uppväxt i Stjärnhov, det är inte så långt därifrån. (Bredvid Göran Perssons Torp) Vi åkte ofta tåget från Hallsberg och till Sparrehom som var närmaste tågstation. Det var alltid en upplevelse, tåget stannade överallt och min mamma kunde alla små stationer; Valla, Sköldinge, Skebokvarn osv.

Postat av: pimpim11

Jag ska oxå tillbringa en dag i sthlm nästa vecka.
Min väninna och jag ska åka till sthlm och strosa runt och uppleva storstadspulsen för att sen åka hem och pusta ut.Alla hjärtansdagkramar till dig /pimpim

2007-02-14 @ 19:18:47
URL: http://pimpim11.blogg.se
Postat av: Elisabeth/Dubbelörnen

Ja, jag kan förstå det nya namnet Äventyrsbanan ;) Tågen verkar vara ett stort problem runt Mälaren men även fr Nyköping.

Ska också in till storstan nästa vecka och jag som då är van med Stockholms-pulsen kör bilen dit o parkerar istället vid en "bra" t-bana som ex vis Solna o 8 min sedan är man mitt i city.
Kram

2007-02-15 @ 07:53:17
Postat av: Karin

Ja jösses, i Skåne har vi inte riktigt samma problem. De finns endast vid dåligt väder, såsom snö och regn. Faktum är att vid regn kan man i högtalaren få besked att tåget är försenat p.g.a våta löv på rälsen.....??
hejhej

2007-02-15 @ 09:37:28
URL: http://rachel99.blogg.se
Postat av: Ninni

Jag åker till Sthl nästa vecka...jag oroar mig redan för resan från stationen till Liljeholmen!
Hur åkte du...åhh jag hatar tunnelbanan jag får nästan lite ångest när jag kliver ner där!

Jag tycker synd om alla pendlare, min svägerska som bor i Haninge går upp vid fem varje morgon för att komma i bra tid till jobbet inne i Sthl, sen är hon hemma vid sextiden...phu vilka dagar!

Ha det, kram

2007-02-15 @ 10:03:44
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Anna

Undrar om det inte var därifrån det var reportage på TV häromdan...om just detta med försenade tåg. Snacka om stressmoment! Anna

2007-02-16 @ 06:57:17
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: Ninni

Ha en sköööön fredag, kram

2007-02-16 @ 09:52:48
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Anki svarar:

Inga: Så du känner till mina trakter! Jag har inte långt till Sparreholm och Stjärnhov. Om man åker "stor" väg har jag en mil till Malmköping och ytterligare en till Sparreholm. Om man åker småvägar är det närmare, då åker man över Solbacka.
Pimpim: Det är trevligt att strosa runt i stan. Den här gången var jag dit på jobb. Men jag tänker alltid att jag borde åka lite oftare dit bara för nöjes skull. Jag har också flera vänner där.
Ha det så trevligt nästa vecka på din Stockholmsdag!
Elisabeth: Jag är ju inte så van att köra bil in, men jag har faktiskt gjort det någon gång. Vi ses!
Karin: Man tycker ju att de ska klara några löv och några flingor snö!
Anna: Såg inte det på TV, men det tror jag säkert att det var. Det har tagits upp vid ett flertal tillfällen i tidningar, radio och TV. Kommunerna är ju t o m beredda att satsa pengar för att det ska bli dubbelspårigt.
Ninni: Jag tyckte som sagt var att T-banan var problemfri jämfört med själva tågresan. Så du ska också till just Liljeholmen! När man går av tåget vid Centralen följer man pilarna mot T-banan. Där tar man den röda linjen mot Fruängen. Jag förberedde mig också så att jag från SL:s hemsida skrev ut en linjenätskarta. Då kan man kontrollera stationerna så man vet att man klivit på rätt vagn och vet när man ska gå av.
Önskar också dig en riktigt skön fredag! Kram!

2007-02-16 @ 12:45:06
Postat av: Ninni

Tack vännen...det ska nog gå bra det här!!
Ha det gött!

2007-02-16 @ 13:13:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback