Glasgow och Balloch

Vi påbörjade vår resa på Skavsta flygplats. Det är praktiskt att ha en liten flygplats, som det dessutom tar ca 50 minuter att åka till. Med Ryanair kan man alltid hitta riktigt billiga flygresor. Vi  landade i Prestwick och åkte buss till Glasgow. Där hade vi bokat in två hotellnätter. Det var det enda som vi hade bestämt, flygresan dit och åter samt de två första hotellnätterna. Eftersom det var sent när vi kom fram, var det bra att direkt ta sig till hotellet.

Dagen därpå tillbringade vi i Glasgow. Det var nog den dagen det regnade mest, så det passade att gå runt och strosa på stan. Vi var lite förvånade över att det var en sådan blandning av gamla och nya byggnader. Mitt emellan två gamla fina hus finns det här moderna bankhuset.

image363

Synd, när grannhuset ser ut så här:

image364

Alldeles i närheten av de här husen ligger en Celticbutik. Min omtalade regnjacka, köpte jag där. Häftigt att se sig om i butiken och se det mesta i grönt.

image365

image366

På ett annat ställe hittade vi som en hel galleria, med bara juvelbutiker. Allt i skyltfönstren blänkte och gnistrade. Som tur är, så är jag inte svag för sådant, utan jag kunde ta mig en titt och nöja mig med det.

image369

image370

På kvällen när vi var ute och åt, fick vi gratis underhållning. Vi hamnade i närheten av två stora möhippegäng och fick ta del av deras upptåg. Så´nt är kul, när man bara ramlar in i något.

Nästa dag, efter den skotska frukosten (jag åt god havregrynsgröt), lämnade vi hotellet och tog tåget till Balloch.
Resan tog bara 45 minuter, men på den korta tiden så hade vi förflyttat oss till vacker, kuperad terräng. Balloch ligger i södra änden av Loch Lomond. Balloch är en liten fin turistort. Mycket praktiskt. När vi klev av tåget, gick vi över gatan till turistbyrån. Därifrån gick vi över en gata till ett värdshus, där vi direkt fick rum. Det är ju inte kul om man måste gå långt med sin packning.

På eftermiddagen utforskade vi Balloch och vandrade i en mycket vacker nationalpark. Vi gick också upp till Balloch Castle, som ligger så fint på en höjd omgiven av en slottspark.

image367

image368

Härifrån kommer bilderna på Balloch Castle. (När de korten togs var det alltså fint väder.)

När vi kom tillbaka till byn, gick vi in på en pub och åt jättegod soppa med sandwich. Jag förstår att det finns så många pubar i Skottland. Så varmt och så mysigt där inne, när det regnar utanför.

Kvällen tillbringade vi på det mysiga värdshuset. Efter middagen var det karaoke i baren. Jättetrevligt!

Kommentarer
Postat av: Paula

Hej! Du har alltså gjort verklighet av vår drömresa! Pengar i plånboken. så drar vi iväg till Skottland, Wales och Irland!
Kanske inte alla ställen på en gång, men detta lät supermysigt!
Dessutom har det regnat här varje dag också, så det är ingen större skillnad!
Och gillar man inte att ligga på beachen så är väl Skottland ett underbart alternativ! Ni hyrde alltså ingen bil utan åkte tåg inom landet?
Kanske ett tänkvärt alternativ till bilandet...
Ha det gott!

Postat av: pimpim

Så underbart fina bilder och man blir ju sugen på att åka dit själv
har jag idag åkt framoch tillbaka till motala i ösregn kram pimpim

2007-07-08 @ 19:29:57
URL: http://pimpim.blogg.se
Postat av: Nalle

Verkar ha varit en jättetrevlig resa!Fina bilder ! Spännande att inte boka hotellrum för hela tiden:)

2007-07-08 @ 21:50:51
URL: http://nallesfoto.blogg.se
Postat av: Gisan

Jag njuter av att få resa med genom din guidning. Jag blir bara mer övertygad om att jag vill åka dit. Kramar...

2007-07-09 @ 07:55:16
URL: http://gisan.blogg.se
Postat av: Inga M

För en upplevelseresa som Er så spelar ju vädret inte någon avgörande roll. Visst är det väl bra om solen skiner men det funkar ändå liksom.
Fina bilder och roligt val av resmål.

2007-07-09 @ 08:27:42
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Anki

Vilka härliga bilder :-D
Man får då verkligen lust att åka dit. Du skulle ju jobba som reseledare eller nåt sånt.

2007-07-09 @ 09:21:23
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Man bara suckar av allt vackert.

2007-07-09 @ 09:27:34
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Kersti

Jag håller med övriga. Man får verkligen lust att åka dit. Men i år kommer våra vänner från Skottland hit istället så den resan får vänta.
Tack för erbjudande om skjuts vi kanske hör av oss. Nu jobbar bilmeken i Malmköping med bilen så vi får veta under dagen hur läget är. Johnny ska upp och vandra i fjällen så han kanske tar det som en liten förövning att gå in och hämta bilen när den är klar. Kram Kersti

2007-07-09 @ 10:24:00
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack snälla för vatten och skjuts./ Kersti

2007-07-09 @ 16:46:55
Postat av: Anonym

lite sugen, blir man nog!...*L*....

2007-07-09 @ 19:53:28
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Anna

Hej. Tittade in och följde med på din resa, verkade mkt bra, tycker jag som gillar whiskey. Hoppas att du har en fin sommar. Du, kom att tänka på de där änglarna du visade på din blogg för länge sedan...min kusin beställde en. Är det du som gör dem eller är det nån du känner och går de att köpa nu? Ha det så fint önskar jag dej./ Anna

2007-07-09 @ 23:53:12
URL: http://annaspytt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback