Maktkamp i trädgården

Jag har envisa växter i min trädgård. Då menar jag inte ogräs utan andra växter, som bara har bestämt sig för var de ska växa och inte växa.
Ett exempel: På gårdsplan finns en lönn, som ett vårdträd. Runt trädet finns en liten rund rabatt. Där har jag fyllt på med fin jord och planterat diverse oilka växter, de sex år vi har bott här. Men inga blommor vill växa där. Bara smultron vill vara där och så Pumba. Jag har gett mig och gläds åt smultronen, som just nu börjar mogna. (Pumba är snart 9 år och fortfarande väldigt omogen.)
image349

image350


Borstnejlikor har jag sått på ett ställe och de har kommit i gång fint. Men på ett helt annat ställe, där jag inte har sått eller planterat, har det också kommit fullt av borstnejlikor. Inte mig emot. De är så underbart vackra.

image353

Jag hade tänkt skaffa mig en smörboll. Men förra året kom det bara upp en, fastän jag inte sett skymten av den tidigare. Även i år har den blommat.

Här mot husväggen har jag också fått något i år, men är osäker på vad det är. Kan det vara vit digitalis måntro?

image352

Kommentarer
Postat av: Veronica

Den där digitalis (om den heter så?) kom överraskande upp ur jorden både här och där.....-min granne var vänlig och inf om att det var hon som gett mig dessa....-har verkligen inget minne av att jag planterat dom....-men ibland så tryter ju minnet....tyvärr väldigt ofta nu för tiden -men, men är det inte värre än så....
Tur att katter är omogna....-vi borde lära oss att vara det mer....på ett moget sätt....:)
Natti

Postat av: Kersti

Tänk vad härligt med smultron. Spännande med det som bara tittar opp och som man inte har en aning om vad det är. /Kersti

2007-06-16 @ 01:00:33
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anki

Du kanske har lika "gröna" fingrar som min svägerska=)
Nästan så att brännässlorna också dör för henne.
Ha en bra helg!

2007-06-16 @ 08:43:21
Postat av: Ninni

Va fina bilder..det är kul att gå i trädgården och kolla vad som kommit upp!
Men nu har jag ställt in mig..snart ska jag skippa allt vad trädgård heter..ha en skön lördag...kramen

2007-06-16 @ 16:24:49
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Vildängel

Vad är pumba för nåt? Aldrig hört talas om den...

2007-06-16 @ 16:53:11
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Nalle

Å så fint och framförallt gott med smultron. Det är säkert en vit digitalis, är ju mycket lik den rosa.Katterna behåller nog barnasinnet hela livet, verkar det som.Borstnejlikor hade vi mycket i skåne första åren, men de försvann. De är så små och söta.
Kramar

2007-06-16 @ 20:22:53
URL: http://nallesfoto.blogg.se
Postat av: Ella

Smultron är ju inte helt fel eller?

2007-06-16 @ 20:53:47
URL: http://livetefter.blogspot.com
Postat av: Anki svarar:

Pumba är min katt. Tyvärr har jag ingen bild av honom när han ligger just där.

2007-06-16 @ 22:07:47
Postat av: kicki

Vi har en del smultron vi också, men aldrig så där mycket som fanns när man var liten, man åt sig mätt och plockade sitt strå och tog med sig hem, å va gott det var. Det var sommar det.
kramis från kicki

2007-06-17 @ 19:27:59
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback