Utmaning

Jag har blivit utmanad av Dubbelörnen. Utmaningen heter Mitt liv i 2:or och 7:or, dvs årtal som slutar på 2 och 7.
Efter lite betänketid kom jag fram till följande:

1957    Jag är en jänta på 3-4 år. Av mamma blir jag kallad Stinta-Britta. Vi bor "i skogen", i Berga. Jag är glad. Det är tråkigt att bara gå, mycket roligare att skutta fram genom livet. (Detta hade jag även nytta av när jag långt senare skulle lära mig dansa polka. Det var ju mina gamla skuttsteg!)

1962    Jag slutar andra klass i Bysala skola i Västmanland. På skolan finns klass 1-2 och klass 3-4. 1-2 kallas småskolan och 3-4 kallas storskolan. I slutet av andra klass går jag och väntar på att få sluta småskolan och få börja i storskolan. Men så gör man om det hela! Klass 3-4 ska i stället gå i Heds skola, där redan 5-6 går. I augusti börjar jag alltså där i stället. Men eftersom det på den skolan nu bara finns 3-4 och 5-6, så kallas 3-4 för småskolan och 5-6 för storskolan. Jag måste gå i småskolan igen, alltså totalt i fyra år!!! När får jag bli stor?

1967    Jag går på högstadiet i Skinnskatteberg. Livet består av skola på dagarna och läxläsning på kvällarna.

1972    Jag går sista året på gymnasiet, Karlbergsskolan i Köping. När jag slutar är det inga festligheter alls, även om några släktingar ändå kommer på kaffe och uppvaktar med presenter. Från min klass var det 2 elever som hade studentmössa. Något år tidigare hade alla haft det. 1972 var ett sådant här gränsår. Jag sommarjobbar på ett litet mat- och kaffeställe i Köping. Vet inte vad jag vill "bli" och har sökt lite olika utbildningar. Jag kommer in på KTH i Stockholm, men blyg och harig som jag är, tackar jag nej. Lilla jag törs inte dra iväg till Stora Staden så där. Jag kommer in på Lärarhögskolan i Karlstad och det tackar jag ja till. Min syster går där redan. Den allra första tiden bor vi tillsammans på 19 kvadrat. Jag trivs bra med både skolan och staden. Jag pluggar mycket, men vi har också mycket trevliga danser och fester på skolan.

1977    Jag flyttar från lägenhet i Karlstad ut till Borgvik, utanför Grums. Jag flyttar in i skolhuset, för jag har fått jobb på Sparnäs skola. Jag jobbade i Grums förut, men det här blir längre att åka och dessutom finns det en lärarbostad på skolan. Lärarbostaden består av 6 rum och kök! Det är gott om svängrum för en person! Väldigt speciellt att bo på skolan och jobba på en så´n liten skola.

1982    Jag har bott på Visingsö några år, men flyttar på sommaren tillbaka till Värmland. Den här gången till Sunne. Är hemma i Västmanland en del för att hälsa på mina föräldrar under sommaren. Träffar Lennart på dans i Riddarhyttan.

1987    Mycket sorg kvar sedan föregående år. Men glädje föds samtidigt som Lovisa. Problem på nytt, eftersom Lennart blir sjuk.

1992    Barnen är 5 resp 3 år. Jag har jobbat i skolan, men från och med hösten jobbar jag hemma med familjeföretagets bokföring. Jag är sjuk mycket det året.

1997    Vi säljer vårt hus utanför Hallstahammar. Huset är så fint och jag trivs precis på den platsen. Men jag vantrivs med Hallstahammar.

2002    Vi bor på den här gården, Övre Lundby. Flyttade hit föregående år.

2007    Det är nu det! Lätt att komma ihåg vad jag gör, för det mesta står att läsa på bloggen.

Oj!  Vad mycket jag skrev. Jag tänkte bara skriva i punktform, men det förde med sig mer.

Den som känner sig utmanad får haka på.


Kommentarer
Postat av: Dubbelörnen

Det där med gymnasiet kommer jag också ihåg nu! Vi hade heller inget firande över huvudtaget, allt vad traditioner hette var så ute som det bara kunde vara. Inte ens en studentmössa hade man...

kramar

Postat av: Junitjej

Kul att läsa om ditt livs historia!!

2007-04-02 @ 07:49:40
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback