Den inbillade sjuke

Ursäkta att jag gnäller så hemskt! Men jag vet inte var jag annars ska göra av min ilska om jag inte kan ventilera här.

I fredags ringde jag till VårdCentralen igen. Då hade ingen förbättring alls skett, tvärtom hade febern stigit ytterligare. Men det fanns inga tider kvar att få den dagen, så jag ombads ringa Sjukvårdsrådgivningen för att få en tid på eftermiddagen/kvällen på Kullbergska i Katrineholm. Det gjorde jag aldrig. Jag orkade inte. Jag skulle säkert ha klarat av själva telefonsamtalet. Men jag skulle inte ha orkat gå upp och duscha, klä på mig, sitta i en taxi 45 minuter för att därefter påbörja själva väntandet på sjukhuset.

I helgen började febern gå ner och i dag har jag bara lite feber. Men då är det också den 18:e feberdagen!

Idag ringde jag VC igen. Även om jag börjar bli bättre tycker jag man borde kolla upp vad jag har. Det kanske bara är en tillfällig förbättring igen. Har jag lunginflammation eller TBC eller vad har jag egentligen? Men se det tyckte man inte var nödvändigt på VC. Bättre att avvakta och se. Sköterskan frågade också vad jag hade för temperatur i morse. Jag svarade: "Nästan normalt. Jag hade 36,6 och min normala morgontemperatur ligger på 35,8 grader." Sköterskan svarade: "Man har feber när man har mer än 38 grader. Så står det i våra riktlinjer!" Jag försökte berätta att jag känner till min normala temperatur. Men det var riktlinjerna som räknades.

Så många gånger som jag har försökt att förklara det. Jag kommer dessutom ihåg att min mamma hade samma låga temperatur och samma problem med att försöka göra sig förstådd. För 5-6 år sedan hörde jag faktiskt talas om en forskning på det här området och tänkte: "Äntligen kanske sjukvårdspersonal också får lära sig det."

Men nu har jag kommit till insikt:
1. Eftersom min morgontemperatur aldrig överskridit 38 grader, så har jag aldrig varit sjuk, jag har bara inbillat mig det.
2. Jag ska specialbeställa en termometer som visar en grad för mycket. Då kanske även jag passar ihop med normen och riktlinjerna.

På onsdag har jag en resa inbokad. En veckas lyxsemester i Turkiet. Men jag vet inte hur lämpligt det är att åka dit. Jag försökte få lite hjälp av sköterskan, men hon tyckte bara att jag själv ska känna efter om jag orkar. Och om jag inte orkar, då är jag så välkommen att ringa dit på onsdag, för att få träffa en läkare som kan skriva ut ett intyg, så jag får respengarna tillbaka.
                                                 
BloggRegistret.se

Kommentarer
Postat av: Sara

Vet hur du känner det.. har en vän som var riktigt sjuk i flera månader och hon fick höra samma sak

Postat av: Anna-Carins:kafferep

Hej Man ska vara frisk för att orka vara sjuk,att ha feber 18 dagar kan inte höra till det vanliga.Jag har också låg kroppstemperatur,36,4 grader.Är då tempen 37,6 känner jag mig halv dö.
Mvh Anna-Carin

2007-10-01 @ 12:13:53
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Gisan

Det här är övergrepp!!! Deras riktlinjer är helt åt fanders. När min syster var som sjukast när hon var liten fick hon undertemp. Egentligen borde du anmäla dem. Men det viktigaste nu är att du får adekvat hjälp. Åk till närmaste jour/akut och kräv att få hjälp. Jag är med dig i tanken! Styrkekramar...

2007-10-01 @ 12:37:17
URL: http://gisan.blogg.se
Postat av: Annika

Håller med Gisan - kräv hjälp nu! Å nekas du hjälp - fråga vad han/hon heter, har för tjänst och säg att du vill kunna hänvisa till denne som ansvarig för att du är frisk.
Min dotter är undertempad och till sist lärde jag mig att ljuga i tfn., jag la helt enkelt till lite grann. Å hon var def. inte pigg när hon hade 37,8! Men hon har kanske heller aldrig varit sjuk ...

2007-10-01 @ 16:59:42
URL: http://amatankar.blogg.se
Postat av: Sylvia

Usch! Jag blir så upprörd - när skall man inom sjukvården lära sig att det är jag som patient somär experten på min kropp. Att JAG VET när jag har feber eller inte. Be maken eller sonen skjutsa dig till akuten och gör som Annika säger. Kräv namn och ansvar av den du pratar med. Men jag hoppas innerligt att febern fortsätter att sjunka och att du kommer iväg till Turkiet. Fast jag förstår verkligen din tvekan. Stor Kram.

2007-10-01 @ 20:08:34
URL: http://pantersylvia.blogg.se
Postat av: Kersti

Fy vad man blir arg! Att inte lyssna på patienten är tjänstefel. Lyhördhet och respekt borde vara honörsord. Men det är inte lätt att stå på sig när man är sjuk. Jag tycker att du ska göra som de andra säger. Kan du inte åka till akuten i Eskilstuna? Kram med hopp om snar bättring.

2007-10-01 @ 21:51:26
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Veronica

Jag har också lägre temp...-ligger på ca 36,4...-lika är det med Rasmus...-jag har fått kämpa lite där när det gäller honom när jag ringt sjukvården...de flesta säger vad för riktlinjer de har när det äller temp för feber..-sen i enstaka fall så träffar man på smart vårdpersonal som intygar det man känner och säger att du/ni har feber när det ligger över eller strax under 37 grader tex! Sedan mår vi ju olika med feber i kroppen...-och själva febern behöver ju ej vara det primära...det primära är ju hur man mår...-jag hoppas du mår bättre snart så att ni kommer iväg på resan...-det går mkt långvariga förkylningar..-många som pratar om det...se till att få hjälp nu..så att du har chans att åka!!
Kramis och stå på dig!

2007-10-01 @ 22:37:18
URL: http://vronget.babyblogg.se
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Det är så hopplöst med VC så jag har slutat att ringa dit. Man känner sig som om man stör dem när man ringer och det värsta ord jag vet är "listad".
Jag har också låg kroppstemperatur så jag brukar höja 37 till 38 och då blir man trodd och passar in i svenssonstatistiken. Feber i arton dagar verkar inte bra. Jag tycker du ska ringa akuten. Hoppas du kryar på dig och får en fin vecka i Turkiet. Kram...

2007-10-01 @ 22:49:23
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Riktlinjer.. det var det dummaste jag hört.. Vi är alla olika och har olika temperaturer.. själv är jag dösjuk då jag har 38 grader.. har nästan aldrig feber.. Är nästan alltid frisker, men mannen går och snörvlar här nu och har huvudvärk, så man vet inte.. får ta mig ett glas juice med pressad vitlök till natten, brukar hjälpa och stå emot:-)

2007-10-01 @ 23:42:52
URL: http://kafferasten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback