Fönster och matematik

I dag har jag börjat med fönsterputsning. Ja, just det, börjat. För det är många fönster med många rutor med många sidor. Så därför tar det lite tid. Det är inte gjort i en handvändning och inte går det att använda någon skrapa heller. Fönstren har gammalt kitt, dålig färg och repor i glaset. Så även när de är nyputsade blir inte resultatet särskilt strålande. 

Varje fönster har 6 rutor och man kan säga att varje ruta har 4 sidor, eftersom det är dubbla fönster. Det blir alltså 24 sidor till varje fönster. Hur många fönster finns det då? Två i köket, två i salen … På hela nedervåningen 8 fönster. Vi går en trappa upp och tittar. Två i hallen, ett i badrummet … Totalt 17 fönster i hela huset. 24 sidor till varje fönster… Nu måste jag tänka och räkna länge. Du kan väl ta en kaffepaus så länge. 

Nu har jag räknat färdigt. Har du fikat klart? Det blir 408 sidor! Ja, du läste rätt, fyrahundraåtta sidor! Inte undra på att det tar tid. Det kanske är tokigt att göra glasveranda, som är husrenoveringens nuvarande projekt. På den blir det totalt 120 sidor till. Men det blir ju så fint! Min man har jobbat så mycket med den. Just i dag har han börjat sätta in glas i de nytillverkade och färdigmålade fönstren. Men å andra sidan behöver jag inte putsa dem nu, när de är alldeles nya. Det kan jag göra till våren och då går ju allt så mycket lättare.

94259-94

Den gamla verandan och balkongen revs bort förra sommaren.

94259-90

Den nya verandans östra gavel.

Kommentarer
Postat av: Ninni

Men åhh vilket fint hus...men phu för att putsa alla dom fönstren!!
Ha en skön fredag, kram

2006-10-20 @ 06:46:26
Postat av: Sylvia

Oh vad fint det kommer att bli med verandan
inbyggd. Måste försöka komma förbi till våren
och kolla det färdiga resultatet.
Men vilket jobb att putsa! Själv är jag lat.
För 450 kronor får jag mina treglasfönster i
min 2-rummare putsade. Det är det värt. I alla
fall en gång om året. Resten av året fuskar jag
och tar bara på ut- och insidan och det går fort.

Postat av: Paula

Hej! Har varit här o nosat o läst o tittat o också hängt på Europa-flyget, hihi!
Vilken tur min stuga bara har två rum o kök och bara dubbelfönster...dessutom är det gubbens jobb att putsa dem, ibland är det bra att ha förslitningar i axlarna "ler"
Ha en skön helg i höstrusket/Paula

2006-10-20 @ 16:05:44
URL: http://paulaz.se
Postat av: Anonym

man blir alldeles yr i knollan av allt räknande,
själv har jag aldrig tvättat fönster - men det är en helt annan historia!

2006-10-20 @ 16:59:50
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Nalle

Å vilket trevligt hus!! Rena Bullerby-känslan.
Men oj så många fönster. Förstår att du måste ta det i omgångar.
Ha en trevlig helg
kram

2006-10-20 @ 18:34:53
Postat av: Ninni

Har du putsat färdigt än???

Vad ska du hitta på idag då...här regnar det och är blött och trist!
/Kram

2006-10-21 @ 09:33:54
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Anki

Hej Ninni! Jag gav upp fönsterputsandet p g a regnandet. Här är också riktigt i-slutet-av-oktober-trist.

2006-10-21 @ 09:45:51
Postat av: anna

Usch för att putsa fönster!!! Bland det värsta jag vet. Men, fint hus du har i alla fall. Anna

2006-10-21 @ 16:55:21
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: pimpim11

Vilket härligt hus många fönster men å andra sidan en håg mysfaktor. sov gott /pimpim

2006-10-22 @ 01:02:32
URL: http://pimpim11.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback