Kyrkbuketten

I söndags var jag inte till kyrkan. Det tillhör ovanligheten att jag går till kyrkan. Men när jag väl är där tycker jag om att vara där. Det finns mycket vackert att se på inne i kyrkan och det ger en sådan total avkoppling att sitta där. Själva predikningarna är ju så korta, så man riskerar knappast att somna till. Annat var det förr. Då varade högmässan i flera timmar och många, som aldrig satt stilla för övrigt, somnade där.

Kvinnorna plockade innan kyrkbesöket en liten bukett med starka, väldoftande örter. Den buketten luktade de på lite då och då för att kunna hålla sig vakna. Sju olika örter ingick i kyrkbuketten.
 
När jag läst om denna bukett, så har jag hittat några variationer på innehåll. Men det kanske var så att man kunde ta lite olika, beroende på växtplatser med mera.

Hemma i min trädgård har jag planterat sådana växter som ingick i buketten. Jag har planterat dem i en cirkel runt en gammal slipsten. Tyvärr har det buskat till sig, så du kan inte få se de sju från ovan, vilket man kunde när de var nyplanterade. Men jag ska presentera de olika växterna.

(Klicka på bilderna om du vill se dem större)



Krusmynta



Kungsmynta/ Oregano



Åbrodd



Luktsalvia / bondsalvia / svenska salvia / balsamblad / bibelblad / psalmboksblad
Ja, den har många olika namn. Man kunde alltså ta ett blad och lägga i bibeln eller psalmboken också.



Isop



Timjan



Lavendel


Citronmeliss, som också kallas Hjärtansfröjd, nämns många gånger. Den har jag också. Men den har jag ingen fin bild av. Den är helt underbar med sin friska citrondoft.


Kommentarer
Postat av: Sylvia

Att det plockades sådana kyrkbuketter visste jag inte om. Tänk så allmänbildad jag blir av att läsa din blogg. Och så lär jag mig massor om olika växter och örter. Tack så mycke!

Postat av: Sylvia

PS. Byter du utseende på bloggen för varje nytt inlägg? Här kommer den ena tjusigare varianten efter den andra. Men här saknar jag bilden på dig.

2007-07-17 @ 12:00:14
URL: http://pantersylvia
Postat av: Gisan

Vilket härligt initiativ! Kramar...

2007-07-17 @ 12:43:40
URL: http://gisan.blogg.se
Postat av: Nalle

Å det där visste jag inget om.Så lärorikt och rolig idé att plantera alla dessa blommor. Jag gillar kyrkor. Går ofta in i kyrkor och tittar - om de är öppna vill säga. Synd att alla inte kan vara det.
Är det dövarmt ute så är det kallt i kyrkan och det känns mäktigt och stort att vara därinne och sedan gå "ut i världen" igen. Det är så fint i kyrkor. Men det var väldans längesedan som jag var på nån gudstjänst.

2007-07-17 @ 21:45:06
URL: http://nallesfoto.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ett besök i en tom Gotlandskyrka kan ge mig ett lugn som jag annars inte hinner känna.

2007-07-18 @ 07:07:31
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback