Hört på bussen

Efter jobbet idag var jag till Katrineholm och lämnade bilen. Det innebar att jag var tvungen att åka buss tillbaka. Här i Sörmland har vi en linje som kallas Pulsen.

Pulsen är en linje som går mellan sjukhus och vårdcentraler i stråket Vingåker - Katrineholm - Flen - Malmköping - Eskilstuna. Bussar har ett plant golv utan trappsteg. Det finns även toalett, rullstolsramp och fästen. Kallelse till sjukbesök gäller som färdbevis, för övriga resenärer gäller vanlig taxa. (Texten är hämtad från kommunens hemsida.)

När man läser detta, kan man ju tro, att det är den buss man ska ta om man är gammal, sjuk eller rörelsehindrad.
När jag åkte med Pulsen idag, visade det sig att den var försenad. Bussföraren hade en medarbetare av något slag med sig. Döm om min förvåning när jag hörde föraren komma med detta yttrande beträffande förseningar.
"Det gäller ju att man sätter sig fort som faan, för att vi ska klara tiderna."
Så nu undrar jag: Om man är gammal, sjuk eller rörelsehindrad och inte kan sätta sig "fort som faan", vilket transportmedel finns då till förfogande?

(Hör ni att jag börjar bli frisk igen??)


Kommentarer
Postat av: Sussie

Det var inte så att dom menade sig själva? *fundering* Annars var dom ju bara dumma!

2007-05-14 @ 22:13:25
Postat av: Anki svarar:

Sussie: Nej, tyvärr inte. Bussföraren bad medarbetaren att gå och "se till" att några passagerare skulle sätta sig.

2007-05-14 @ 22:20:39
Postat av: Ninni

Var precis inne och läste hos Svartvita...herregud vad är det för värld vi lever i??

Kramen

Postat av: Vildängel

Ja det kan man ju undra.... Här har jag noterat att bussen kör iväg nästan med en rivstart eller åtminstone ett ryck innan folk hunnit sätta sig... Spelar ingen roll om det är gammal eller ung, frisk eller krympling... Om det så är någon med käpp eler rullator så väntar de inte.

2007-05-15 @ 10:25:34
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Hildegun

DET KÄNNS IGEN ALLT FÖR VÄL!! JAG HAR EN "NISSE" =KRYCKA, OCH MAN FÅR VERKLIGEN SKYNDA SIG SOM "FAAN" OM MAN SKALL HINNA SÄTTA SIG INNAN BUSSEN DRAR IVÄG. EN FÖRARE PÅSTOD ATT BUSSEN STARTADE SJÄLV!!! "FAN TROT"DET SKULLE BERO PÅ AUTOMATLÅDAN! JAG HAR KÖRT MED AUTOMAT LÅDA, MEN NOG FICK JAG TRYCKA PÅ GASEN INNAN DET HÄNDE NÅT1

2007-05-15 @ 19:45:50
URL: http://hildegun.blogg.se
Postat av: Nalle

Säger som Ninni : Vad är det för värld vi lever i ?
Allt ska gå fort och hänsynslösa kommentarer haglar över oss. Tycker synd om gamla och sjuka som inte hinner med i takten.
Men du börjar nog bli frisk:))
Kramar

2007-05-15 @ 19:54:05
URL: http://nallesfoto.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Fy fabian säger jag bara...
Vänta bara tills alla de nu bestämmande blir gamla och orkeslösa.. Då får de se hur det är.. Men ska vi behöva vänta så länge..?
Kram käraste anki:)

2007-05-15 @ 20:20:46
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Sussie

Vet inte vad jag ska skriva, men SJUKT är det!

2007-05-15 @ 21:38:51
Postat av: Veronica

Det är inte klokt hur vi behandlar oss själva i samhället....-för snart står vi där själva! Och då behöver vi ha tid på oss och hjälp i olika situationer! Dags att förbättra situtionen avsevärt...-eller vad tycker ni....?
Veronica

2007-05-15 @ 22:40:47
URL: http://vronget.babyblogg.se
Postat av: Anki

Det är väl så idag att man måste vara frisk för att vara sjuk.
Jag menar att man måste stå på sig o det orkar man ju inte om man är sjuk

2007-05-16 @ 09:14:08
URL: http://anki.webblogg.se
Postat av: svartvitan

Jag tror att vi måste hjälpas åt allihopa att säga ifrån. Inte svälja och se mellan fingrarna. Det känns bra när man protesterar på lite finurliga sätt.

2007-05-16 @ 18:42:44
URL: http://svartvitan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback