Jag hatar att baka kakor

Jag vet, jag vet! Hatar är ett starkt ord som man inte ska missbruka. Men jag har verkligen letat i synonymordboken här uppe i min "hårddisk" och jag har inte hittat något annat ord som beskriver min känsla.

Jag har ju lärt mig att kavelkakor är inget för mig. Klick-kakor kan gå an. För många år sedan fick jag, av en granne, ett recept på havreflarn. Jag har faktiskt därefter gjort flarn varje jul efter det receptet. Det svåra är ju att få dem att släppa greppet från plåten. De riktigt klamrar sig fast. Och när jag väl fått loss några, så har jag väl använt så mycket våld för då är de trasiga. Man kan inte ta dem direkt, då är dem för kletiga, och man får inte vänta för länge, de har de blivit för hårda och spricker sönder. Efter att i 18 år hållit på och krånglat med kakorna, kom jag sedan på att man kan använda bakplåtspapper. Då släpper flarnen så fint, så fint! Genialt!

I dag var så dagen inne för årets flarnbakning. Det såg ut att gå så bra och jag tog fram papper och klickade ut smeten på. Men när jag sedan skulle lossa dem, då satt de där så där krampartat. Vad hade jag gjort för fel? Jo, jag tog ju papper, men det var inte bakplåtspapper utan smörgåspapper!!! F-N, också. (Man skulle kunna tro att det är självaste FN-dagen idag.)

Jag har en förstående familj. De har ätit både brända och trasiga kakor helt utan gnäll. Men här tror jag gränsen går även för dem. Flarn med fastlimmat smörgåspapper, det tror jag inte de vill ha.

94259-184


94259-185


Jag tycker att det visas alldeles för lite av misslyckade kakor och även misslyckad matlagning. Varför har ingen gjort någon sådan kak- eller matlagningsbok? Tänk om man skulle lyckas göra bättre än vad bilden visar, så glad man skulle bli.

Det tänkte jag på när barnen var små och vi skulle baka pepparkakor. På alla bilder ser man de små rara barnen med rosiga kinder och lite mjöl på den lätt knubbiga barnhanden. Förklädena var naturligtvis hemsydda och broderade för hand. Allt såg så perfekt ut. Om man inte lyckades baka fina pepparkakor med sina barn, skulle de säkert få gå i terapi som vuxna, för att bearbeta sin traumatiska barndom. Varför såg man inga bilder av verkligheten? Mjöl på hela köksgolvet, så man kunde åka kana. Svartbrända kakor. Barn med magknip efter att ha ätit för mycket deg.

Jag efterlyser ett alternativ till "Sju sorters kakor" och andra perfekta kakböcker!  Om det inte kommer någon inom en snar framtid får jag väl lov att göra den själv!

Finns det någon mer som hatar att baka kakor?

Kommentarer
Postat av: Ninni

Ha,ha gud va roligt! Havreflarn är lite knepiga att baka! jag tycker inte det är kul att baka kakor, nej tacka vet ja matbröd och att laga mat!
Ha en skön fredag, kraaam

Postat av: Sandra

checka http://web.dansukker.com vettja, där finns en hel del ganska enkla, roliga recept =) Annars är ett tips att göra kakor man "rullar" och trycker ut =) som drömmar.. Det är kul med kakor!

2006-12-15 @ 17:52:23
URL: http://www.frokenudd.blogg.se
Postat av: Sylvia

Jag bestämde mig tidigt för att baka inte var min grej. Och absolut inte kakor. Det mest avancerade jag bakat är sådana snabbaks-sockerkakor på paket. Man tillsäter 1 ägg o vatten o rör. Bröa formen får man också göra själv. De har blivt lyckade nästan jämt. Lite ojämnt hög o så där. Ibland lite kladdig inuti men ganska hyfsat. Men kakor NEJ!
(På din fråga - jag har ett konsigt tryck över bröstet. Väntar nu på remissen till Arbets-EKG. Humöret är dock bra. Den värsta deppigheten gav med sig när jag fick "gnälla" av mig lite. Tack för att du bryr dig!

2006-12-15 @ 19:37:52
URL: http://pantersylvia.blogg.se
Postat av: gunsan

Ankitankar... tjo ho nu tittar jag in en stund. Hann bara hitt och var tvungen skriva till dig... HURRA för misslyckade bak. De smakar oftast bäst. OK inte svarta kanske men... lite... Jag har halva foten på bra kakbak och den andra fothalvan på dåligt... men de står på golvet, så tro inte jag jag knådar med foten. Jo det finns kanon duktiga som gör det, handikappade men de misslyckas aldrig, trr jag :)
Man ska göra det man tycker är KUL och vad man vill när det gäller allt detta. SUCK vilken TUR att alla inte är lika bra som alla.
Jag bakar lite till min vännina som har 2 små barn, istället för presenter. Hon är jätteglad för det. Hon hinner allt det andra bättre då.
Och dina flarn såg garanterat LÄCKRA UT. Lite papper va då... rensar tänderna kanske, vad vet jag hi... SNYGGT JOBBAT... DU GER EJ UPP!
KÖPE-KAKOR-VID-BEHOV-OCKSÅ-GOTT-GOTT-GOTT-KRAM :)

2006-12-15 @ 20:45:51
URL: http://gobbe.blogg.se
Postat av: Inga M

Nej, jag bakar inte. Hatar det verkligen också. Tur att jag har en snäll svärmor som förser oss.

Ska i alla fall försöka göra några mjuka kakor till jul!.

2006-12-16 @ 11:09:11
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Quid Vis

Vad roligt att hitta en till som inte gillar att baka kakor. Mina blir som stora knäckebrödsmackor. Jag KAN bara inte baka kakor.

2006-12-16 @ 17:47:07
URL: http://quidvis.blogg.se
Postat av: mamma LENA

Men DU, dom finns på affären!
Visserligen tycker jag det är kul att baka - men sen tycker jag inte om att äta kakor! Vilket sambon gör, så det får bli Pricks....
/L

2006-12-16 @ 20:24:01
URL: http://momma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback