Slaktmaten

Oj, ursäkta mig! Idag är jag lite sen med dagens inlägg. Nu har jag fått veta att det sitter läsare och undrar vad de skulle ha gjort idag. En hel dag har gått till spillo, ni visste inte vad ni skulle göra idag, för att jag inte hann skriva i morse. Men nu behöver ni inte vänta längre!

Gammal svensk bondejul, 18 december: "Alla skall avsmaka slaktmaten."

Observera, alla! Här kommer ingen undan!
 
Ja, det här kommer jag ihåg. När jag växte upp så hade vi ändå frysbox, så vi behövde inte slakta så nära inpå jul. Men när det var slaktat och tillrett så fick vi gå till våra grannar med "slaktsmaka". Det var ju inte så betungande, för där i Berga, i djupa bergslagsskogarna, så hade vi bara två grannar. Men vi gick till dem med skakprov på lite av varje: fläskkorv, sylta, leverpastej och en fläskbit.

94259-186

Det rutiga moset med senapsklickarna är en hel historia för sig:
När jag var barn och fick potatismos, tog jag kniven och plattade till allt mos så det täckte hela tallriken.
Därefter skar jag allt i små, små rutor. Varannan ruta fick en liten prick med senap på.
Denna, något udda mattradition, har min dotter ärvt. Hon har dock fuskat lite och inte haft senap på varannan ruta. Dessutom skulle det vara ytterst små klickar av senap.

Kommentarer
Postat av: Nalle

Å jaha är det idag man skulle avsmakat julmaten. Hm...
här finns dock ingen sådan än:))
Moset var kul!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback