Det fina i kråksången

Varje morgon, den här sommaren, har jag vaknat mycket tidigt på grund av en kråka. Jag har sovrumsfönstret öppet på nätterna och några kråkor bor tydligen i ett träd nära huset.
Varje morgon har jag hört det hemska lätet.
Varje morgon har jag funderat på uttrycket "det fina i kråksången".
Varje morgon har jag konstaterat att jag inte kan höra det fina.
Varje morgon har jag funderat på vem som skapat det dumma uttrycket.

Den här morgonen började jag lite efterforskningar. På en sida från Sveriges Radio P2 kan man hitta pausfåglar. Där står följande att läsa om just kråkan:
"Under senvintern och våren finns också möjlighet att höra "det fina i kråksången". Utöver det välbekanta kraxandet, som i och för sig är mycket nyansrikt, har kråkan många mer diskreta läten på sin repertoar, en svagt gnisslande, trevande sång som kan förbrylla en ovan lyssnare. "

OK, då. Kråkan får en ny chans till våren att bevisa det. Och vad gör jag om den inte kan bevisa det? På samma sida kan man också läsa detta:
"Särskilt på vårvintern ansågs köttet vara välsmakande. Under krigsåren lär det inte ha varit ovanligt att kråka serverades under rubriceringen "prima skogsfågel"."


                                                          94259-42

Kommentarer
Postat av: gunsan

Ankitankar... hi du vet väl att fåglar sjunger på dialekt ... läste det men var ev i vår lokala tidning men det ska jag inte garantera...
Så be den hämta en bättre dialekt och återkomma till våren...
HÄRLIG-KRÅKSÅNGS-KRAM :)

Postat av: Ninni

Krax krax eller vad dom säger, kra, kra kanske...så sa dom ju på Saltkråkan.
Nej en kråka sjunger inte vackert, men däremot en skata på våren...det låter riktigt fint!

2006-08-26 @ 15:11:42
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Det här var allt ett riktigt underhållande inlägg! Så fick jag också lära mig nåt nytt.
Hoppas att den tar till vara på chansen du ger:)
Ha det gottast.

2006-08-26 @ 20:14:01
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Anki

Ja, det är kanske dialekten det är fel på. Det är inte bara du, SolSkuggan, som lärt dig nåt nytt. Det är precis som jag skrev, först i morse tog jag reda på fakta.

2006-08-26 @ 21:21:55
URL: http://ankitankar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback