Hemlig resa, del 3

Uppe tidigt och äter frukost. Vi har tur som har vårt rum så nära matsalen. Då kan man riktigt hänga på låset. Härligt med hotellfrukost där utbudet är rikt. Bara att välja och vraka. Inte behöver man plocka undan och diska heller. En husmors dröm. Vi tog till oss alldeles för mycket bröd och pålägg, så vi var tvungna att göra mackor att ta med.

Planeringen för dagen är ju klar. Ska bara ringa och tala om att vi vill åka med båten. Nej, så enkelt var det inte! Det var fulltecknat sedan en vecka tillbaka. Men då får vi väl cykla hela vägen! När vi sedan kommer hem så ska vi äta middag på ett annat hotell, som har samarbete med vårt hotell. Det är ju så skönt att få anstränga sig, sedan duscha och klä upp sig lite för att därefter få sätta sig vid dukat bord och få en fin middag.

När vi väl har bestämt oss för vilken packning vi ska ha, så börjar färden. På cykelvägar tar vi oss ut  från Motala. Det var lättcyklat fram till Borensberg, men man såg inte mycket av vattnet. Det var därför man skulle ha tagit båten. Men vi kom på att vi faktiskt var där, innan alla andra klev av båten.

Hela sträckan mellan Borensberg och Berg är mycket fin! En liten fin cykelväg, precis intill kanalen. Det är välordnat med både rastplatser och toaletter. Trevlig stämning var det också, för alla vi mötte hejade så glatt. Kanalbolaget har också egna får, som sköter gräsklippningen och slyröjningen.

Vi träffade också på många fiskare. De satt uppradade med ca fem meters mellanrum på en sträcka av ca en kilometer. Vi gissade att det var något slags ÖM, ÖstgötaMästerskapet eller ÖstgötaMetet. ÖM är nog också det rätta ordet för bakdelen i morgon.

Vi tar en rejäl lunchpaus i Berg. Det här klarar vi fint! Nu har vi gjort halva sträckan.

Mätta och belåtna startar vi hemfärden. Det går undan. Men solen gassar och det gäller att dricka mycket. Vi är tvungna att köpa en keps till Lennart. Solen tar väldigt bra, speciellt på den kroppsdel som är högst upp mot solen.

I Borensberg, för andra gången i dag, tar vi också paus. Men det är något spännande som händer vid slussen där. Efter en stunds iakttagande och tjuvlyssnande förstår vi att slussvaktartjejen har tappat sin nyckelknippa i vattnet. Hon försöker med något redskap, men misslyckas. Så kommer det några grabbar och vill hjälpa till. De dyker ner och letar. Men det är tydligen omöjligt att se något. Grabbarna "dyker upp", gång på gång, med massor av olika föremål, flaskor och andra semesterminnen. Till slut så skramlar det till, och på marken ligger nu nyckelknippan. Tjejen är överlycklig och vi hyllar också hjältarna.

Bara två mil kvar!  Men den sista milen var den jobbigaste! Några backar, som annars nog räknades till de normalhöga, blev för oss (i alla för mig) till mördarbackar. När det bara var någon kilometer kvar, var jag så trött och slut. Men så hörde jag musik och motorljud från speedwaybanan, och det gav mig energi den sista biten. Puuhh! Framme! 8,5 mil! Åtta och en halv mil!

När vi väl har kommit tillbaka till Motala är klockan mycket. Vi inser att om vi åker hem, duschar, tvättar håret och gör oss vackra, så kommer det att bli så sent, och vi kommer att vara så trötta, så vi inte orkar gå ut igen. Därför åker vi direkt till matstället i hamnen och äter där. Där sitter vi trötta, svettiga, dammiga och allmänt ofräscha. Men maten smakar bra och öl sitter inte heller fel. Men efter ett tag när svetten börjar torka, så blir vi så frusna. Men matstället har filtar, som man får låna. Vi skrattar åt hur vi ser ut. Här sitter vi med filtar omkring oss, istället för att vara uppklädda. Men det gjorde ju inget. Vi blev ju mätta i alla fall. Så nu fick ni veta hur det blev med klänningen och halsbandet. Fortfarande oanvända!

Orkar vi sätta oss på cyklarna nästa dag? Slipper vi mördarbackar? Det avslöjar jag i nästa avsnitt!