Tvättade pengar på marknaden

I dag kunde man läsa i tidningen om baksidan av Malmamarken. Där berättas om stölder och misshandel. Men det står inget om att jag också var där, vilket jag var i söndags. Jag cyklade dit i värmen och med tung ryggsäck. Den var fylld av gamla småmynt. Jag hade sett en annons om att man kunde få sälja gamla mynt. Min mamma hade länge lagt undan de äldsta mynten. När hon fick pengar, brukade hon sortera ur de gamla mynten. Jag hade nu slantarna hemma och tänkte att jag skulle sälja dem. När jag tog fram dem, ur påsar och gamla bakpulversburkar, såg jag att en del av dem var riktigt fula. Eftersom de äldre mynten innehöll silver borde de ju också vara blanka och fina. Men så var inte fallet. Jag letade fram ett medel, som man kan göra rent smycken med, och startade den stora pengatvätten. Men resultatet blev inte bra. Mynten fick en ful missfärgning! De var fulare än innan tvätten. Men jag tömde ned allt i ryggsäcken och lyckades hitta uppköparna på marknaden. De stod där och diskuterade vad mina mynt kunde ha varit utsatta för, men jag låtsades som om det regnade. Det var förresten en skön känsla, eftersom jag ändå längtade efter lite regn där i värmen. Nåväl, missfärgningen påverkade inte priset i alla fall. Jag kunde nöjd lämna marknaden med mycket mer pengar än jag hade när jag kom. Hur många fler marknadsbesökare lyckades med den bedriften?

Kommentarer
Postat av: Ninni

Tvätta pengar fick helt plötsligt en annan betydelse, ha, ha!

Postat av: Anki

Ninni: Ja, jag tycker om att leka med ord och uttryck.

2006-08-02 @ 13:17:40
Postat av: SolSkuggan

Jamen det var ju bra, sällan har man mer när man går än innan man kommer:))

2006-08-02 @ 13:29:55
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Ninni

Har du läst massor i min blogg? Med tanke på strykningen....för det är verkligen något jag inte gillar...har testat med hög musik funkar ganska bra!
Ha en skön dag!!

2006-08-02 @ 13:37:12
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Allt väl hos dig hoppas jag:) Passar på att önska dig en fin fortsättning på söndan.

2006-08-06 @ 15:08:23
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Anki

Solskuggan: Tack, allt väl! Jag har varit bortrest några dagar. Du kommer att få läsa om det senare.

2006-08-06 @ 18:55:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback