Att kunna lyssna

Jag har hos några andra bloggare läst  om det här att bara kunna lyssna på en person. Senast läste jag det hos Ella. Då kom jag att tänka på en fin text jag läst någonstans. Det är en anonym person, som skickade det i ett brev till Kay Pollak, och det finns med i hans bok  "Att växa genom möten".

Lyssna

När jag ber dig lyssna på mig och du börjar ge mig goda råd,
har du inte gjort vad jag bett dig om.
När jag ber dig lyssna på mig och du börjar förklara varför jag inte ska känna som jag gör,
trampar du på mina känslor.
När jag ber dig lyssna på mig och du tycker att du måste göra något för att reda ut mina problem,
sviker du mig, hur underligt det än kan låta.
Kanske är det därför som böner hjälper en del människor.
För Gud är stum och han ger inga goda råd eller försöker "greja" saker och ting.
Han lyssnar bara och låter mig klara mig själv.
Så lyssna bara på mig är du snäll
och om du vill prata kan du väl vänta på din tur en liten stund
så lovar jag att lyssna på dig.

Vad tycker du om detta? Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: Sylvia

Visst är det riktigt. Det är alltför ofta jag kommer på mig själv med att tänka ut lösningar medan personen mitt emot mig pratar. Det räcker långt att bara finnas där o lyssna. Det begärs inte mer av mig.
Sylvia

Postat av: En liten tant

Ja, just så! Mycket bra text.

2006-12-10 @ 22:06:05
URL: http://tant.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Åhh så bra sagt! Det stämmer såå bra! Ha en skön dag, kraam

2006-12-11 @ 08:20:31
Postat av: Ninni

Det var jag!

2006-12-11 @ 08:20:42
Postat av: Ella

Jag har läst den boken och jag fastnade också för den texten. Det är ganska "manligt" att börja ge konkreta råd t.ex, istället för att lyssna. Jag hatar det. Man måste ju tänka sig för själv också, för det är lätt att komma med en massa kommentarer, istället för att just "lyssna". Jag har gjort en övning på en ledarskapsutbildning en gång, som gick ut på just det här. Intressant!!/Ella

2006-12-11 @ 08:26:30
URL: http://whattowear.blogg.se
Postat av: Nalle

En mycket bra text

2006-12-11 @ 15:25:46
URL: http://nallesfoto.blogg.se
Postat av: Kersti

Jag gick en kurs på lärarhögskolan här i Stockholm som hette det professionella samtalet. Där lärde vi oss just det, hur viktigt det är att lyssna och att tro på människors förmåga att komma på egna lösningar på sina problem. Det är oftast de som fungerar. Men att formulera sig högt för någon som lyssnar kan vara vägen till att se lösningen. Kursen var förövrigt en höjdare. Rekomenderas varmt till alla. Går även på distans tror jag.

2006-12-11 @ 21:12:51
Postat av: Anna

Jo nog stämmer det där. Vi är så rädda för att hamna i situationer vi inte kan rätta till. Att en människa är ledsen och kanske ur balans, tror jag lockar fram ängslan hos oss attsamma kan hända oss. Därför är vi snabba att försöka rätta till. Anna

2006-12-12 @ 06:43:57
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: gunsan

Ankitankar... Jag lyssnar ofta på medmänniskor... och säger jag inget då eller ger råd... så undrar dom ofta varför jag inget säger.
Jag har även gett råd och det hörde ej dit.
Nu har jag lärt mig att man ska lyssna och prata men på det sättet att medmänniskan ej tänker på att hon löser det hon frågar om på egen hand.
Men jag lyckas ej alltid.
LYSSNA-PRATA-FÖRSTÅ-VID-RÄTT-TIDPUNKT-SVÅRT-MEN-VÄRT-ETT-FÖRSÖK-MINST-KRAM :)

2006-12-15 @ 20:53:22
URL: http://gobbe.blogg.se
Postat av: Inga M

I min utbildning ingick en stor bit handledarutbildning. Den är väldigt användbar i professionella situationer när jag medvetet och aktivt vill föra en människa framåt i jobbet.

En av de viktigaste delarna i detta handlar om att på olika sätt få människor att utveckla de egna tankegångarna med öppnande frågor / kommentarer och inte avbryta med färdiga lösningar. För ytterst är jag då inte ute efter att finna lösningen för stunden utan hjälpa en människa att utveckla de egna strategierna.¨

Fast privat sprätter jag säkert snusförnumstigheter o råd runt mig, erkänner!

2006-12-16 @ 11:06:41
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback