Trädgårdsmöbler och vanartiga gossar

Jag håller på och gör i ordning trädgårdsmöbler. Det är ett möblemang som jag fick för ca 20 år sedan. Möblerna tillverkades av grabbar på en ungdomsvårdsskola. Eftersom jag har haft möblerna länge, så har de också fått genomgå lite olika behandlingar. Första året lackade jag dem. Det var fult bara efter något år. Därefter oljades de in. Det var snyggt ett tag. Men när man skulle skura dem rena, så visade det sig att lorten och oljan hade gått samman och bildade en riktig gegga. Geggan försvann när jag skurade, men det gjorde också en del av träet. Nästa behandling fick bli lasyr. De senaste åren har jag inte ens använt möblerna. Men de är riktigt rejäla, av bra virke och stabilt byggda, och värda lite omvårdnad. Så den här sommaren har jag bestämt mig för att renovera dem. Jag har lagt ned mycket arbete. De har skurats och slipats. Vissa brädor behövde hyvlas till. Jag har målat med grundfärg och täckfärg. De som är färdigmålade har nu ett riktigt hårt ytskikt.

Men hur gick det då med grabbarna? Den frågan kommer till mig, gång på gång, när jag står där och målar. Jag kände inte någon där, men jag undrar i alla fall. Jag vet inte om skolan finns kvar idag. Men för mycket länge sedan kallades skolan för  "en korrektionsanstalt för vanartiga gossar".  Ja, hur det gick för dem lär jag aldrig få veta. Men frågorna är många:
Var de av det rätta virket?
Fick de avhyvlingar?
Var de slipade?
Fick de genomgå flera olika behandlingar?
Blev ytan hård och avvisande?


Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Den blir säkert fin din utemöbel, men allt tar ju sin tid.
Och vilken fin reflexion du gjorde i slutet:))
Ha det så gott.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback