Bokmässan

Nu har vi alltså varit på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg. Vi åkte bil till Göteborg i fredags. Jag hade sovit väldigt dåligt natten innan, så jag var oerhört trött när vi åkte. Jag har många gånger sagt, att jag inte tror, att jag skulle kunna somna vid ratten, men då trodde jag det. Stackars Lovisa, hon kunde inte koppla av och sova. Vägen till Göteborg, E 20, är under all kritik. Den har, till stora delar, samma standard som en riksväg. Det är samma standard som E 18 hade för ca trettio år sedan! Nåväl, efter lite mat och någon extra paus så var vi framme. Vi bodde på ett hotell i Surte. Jag var sent ute med bokning, så allt var fullbokat inne i Göteborg. Bussförbindelserna mellan Surte och Göteborg fungerade smidigt, så det var inga problem.

På lördagens morgon vaknade jag med en fruktansvärd huvudvvärk. Det var nästan migrän och jag mådde illa. Men jag lyckades komma i gång och fick även i mig frukost. Jag hade inga huvudvärkstabletter med mig, men lyckades få från hotellet och huvudvärken försvann. Skönt! Tänk om jag hade fått tillbringa helgen i sängen på hotellet i stället för på mässan. Så kom vi då iväg in till sta´n och tog spårvagn ut till mässområdet. Där var det oerhört långa köer, men vi klarade även det. Ganska snart insåg vi att mässan var välbesökt. Vi försökte lägga upp rutten, men förirrade oss snabbt i väg i bokdjungeln. När vi var på övervåningen, så var det så lätt att upptäcka strukturen.
94259-65

Bokmässan lite grann från ovan.

Timmarna gick fort och pengarna försvann lika fort. Vi handlade en del böcker. Jag tittade också efter böcker och annat undervisningsmaterial till mitt jobb.

På kvällen var vi ut och åt middag tillsammans med Evelina, min systerdotter och tillika Lovisas kusin. Vi svullade på ordentligt med mat och därefter kaffe och bakverk.


94259-69

Kusinerna genomför först den traditionella "skedseden".


94259-68

Därefter intagande ett mangobakverk med sås. Eller var det kanske senap och ketchup?

Proppmätta återvänder vi till hotellet. Där lägger vi upp dagens skörd av inhandlade böcker.

94259-70

Uppackning på hotellet. De här böckerna köpte jag på lördagen. Nya läsglasögon också!

På söndagens morgon var vi igång tidigare. Jag hade ingen huvudvärk och inte ens ont i magen från gårdagens kvällsäventyr. Vi besökte mässan också denna dag.  Och idag var det ett alldeles speciellt besök vi skulle göra. Vi sökte upp
Nalle! Det var så roligt att få träffa henne "på riktigt"! Vi kände igen varandra från bloggbilder, behövdes ingen knapphålsnejlika. Av Nalle köpte jag en helt underbar diktbok och så en urgullig barnbok. Barnboken heter "Berättelsen om Lillebror Krokodil" och är på rim samt försedd med Nalles egna bilder också. Diktbokens första dikt gav mig direkt en tårfylld blick.

Utöver Nalle så såg vi andra författare och kändisar: Fredrik Lindström, Jan Guillou, Liza Marklund, Mia Törnblom, Henning Mankell, Sören & Anders, Åke Edwardsson, Jan Mårtensson, Herman Lindqvist, Sofia Åkerman, Eva Funck, Lill Lindfors, Margareta Strömstedt, Lotta Gröning, Kajsa Ingemarsson m fl.

En mycket lyckad helg. Lovisa säger att vi har börjat med en ny tradition; vi ska göra årliga besök på mässan.
94259-67

Kommentarer
Postat av: Anonym

bokmässan - där ser man!
ont i skallen - alkohol är aldrig fel, men kanske inte dan efter, men litet intag dan före, kanske lugnat de franska nerverna!
katt - hmmmmm...vid namn Simba!
flen, måste kolla kartan, har bara minnesfragment fr genomresa!
och om blyga bokhandelsbiträden, har du väl hört till leda!

Postat av: Nalle

Va trevligt!! Jag är så glad att du tycker om det jag skrivit.
Stor kram

2006-09-28 @ 12:52:44
URL: http://nallesfoto.blogg.se
Postat av: Ninni

Vilken tur att huvudvärken försvann kunde ju ha förstört hela helgen!
Jag har funderat på att åka till bokmässan men jag tycker att det är så vansinnigt jobbigt med en massa folk...phu!
Men jag hade gärnat träffat Nalle!
/Kram

2006-09-28 @ 15:40:25
URL: http://ninni.blogg.sen
Postat av: Anonym

Där ser man - Simba verkar vara ett vanligare kattnamn än man tror!
Flen, där finns blyga violer (latin viola) och bokhandel, men det har du väl hört till leda.
Jag har bara vaga begrepp och minnen, från genomresa (om Flen alltså), för många år sedan, vill minnas att genomfartsgatan inte var spikrak, den slingrade sig lite i en backe, men jag kan minnas fel!
Lev väl!

2006-09-28 @ 19:45:23
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Anki

Ninni: Det är det som är jobbigt, med allt folk. Men på söndagen var det inte alls lika trångt.

Nalle: Ja, det är verkligen fint det du skrivit. Skickar en "bamsekram"! Det passar väl till en Nalle.

Latmasken: Du minns nog rätt, för själva genomfarten, genom sta´n, är precis som du beskriver. Man kan åka lite utanför också. Vid en rondell där finns nu planer på konsnärlig utsmyckning i form av violer. Kan nog bli snyggt.
Simba har en bror, som faktiskt heter Pumba. Jag får väl visa upp dem på min blogg någon dag.

2006-09-28 @ 22:15:26
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: Anki

Till Latmasken: Jag kan också vara en, latmask alltså. Om du går in på Lovisas guldkorn, hittar du en bild av Simba. Han har faktiskt där intagit en s k latmaskposition. Det finns i inlägget som heter "Mina guldkorn just nu". (Lovisa är min dotter.)

2006-09-28 @ 22:23:55
URL: http://ankitankar.blogg.se
Postat av: svartvitan

Så riktigt att göra slag i saken och åka till mässan. Jag hoppas att det blir min tur nästa år.

2006-09-30 @ 17:15:57
URL: http://svartvitan.blogg.se
Postat av: Anki

svartvitan: Det tycker jag absolut att du ska göra. Men man måste vara ute i god tid beträffande bokning av boendet. Roligt att du hör av dig!

2006-09-30 @ 17:44:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback