Madeira - dag 1

Nu, äntligen, ska jag försöka sammanfatta vår vistelse på Madeira. Jag börjar med lite fakta:

Madeira är egentligen en ögrupp som fått sitt namn efter huvudön - Madeira. Förutom huvudön ingår även ön Porto Santo och de obebodda Ilhas Desertas och Ilhas Selvagens i  den autonoma region som utgör Madeira.
Huvudstaden Funchal ligger på huvudön.
Geografiskt ligger Madeira mitt ute i Atlanten, cirka 70 mil väster om Nord Afrika och cirka 100 mil från Portugal. 
Huvudön Madeiras totala yta uppgår till cirka 740 kvadratkilometer. Ön är inte speciellt stor, bara 57 kilometer i öst-västlig riktning och 22 kilometer i nord-sydlig.Befolkningen uppgår till cirka 270 000 invånare, varav cirka 130 000 bor i huvudstaden Funchal, som också är den enda större staden.
 
När vi valde resmål hade vi tänkt på att man skulle kunna vandra där och att det inte skulle vara så varmt. Men även Madeira drabbades av den europeiska värmeböljan, så dagarna innan vi reste låg temperaturen på 38 till 40 grader. Eftersom jag inte klarar av värmen, så var jag mycket orolig innan resan.

Vi började resan på Arlanda. Vi har inte rest därifrån på länge och kände inte till ombyggnaden. Det var mycket lugnare med många små enheter än den där jättestora hallen som fanns tidigare.

I Lissabon mellanlandade vi. Det var lite oklart med tidsomställningen, för på skärmarna i planet visades många olika uppgifter. Men vi ställde om klockan utifrån vårt logiska tänkande. Vi fick vänta ett par timmar, så det var läge att äta på flygplatsen.

När vi landade på Madeiras flygplats, letade vi efter flygbussarna som ska finnas. Men förmodligen går de inte så sent på kvällen, så vi tog en taxi direkt till hotellet. När taxichauffören stannade och sa att vi var framme, trodde vi att han skojade. Det var nämligen bara trånga gänder och inklämda hus. Men så såg vi hotellets skylt och förstod att det var rätt.

image416

Skönt att vara framme. Vi åkte bil hemifrån 11.15 och nu var klockan 01.30. Hotellrummet var stort, eller rättare sagt var det som två rum. Gott om plats och trevligt. Vi packade upp, duschade och gick och la oss i de för hårda sängarna.

Dagens fundering, 1: Det är så noga vid säkerhetskontrollen, som det naturligtvis ska vara. Man får inte ha med sig några spetsiga föremål. Men när vi fick mat på planet, fick vi "riktiga" bestick. Förmodas det att man blir lugn av att äta, så man inte kastar sig över någon och hugger med gaffeln eller kniven?

Dagens fundering 2: På planet var det alltså "riktiga" bestick. Flygplatsens restaurang hade bordsservering, där fick vi plastbestick.

image415

Att det såg ut så här visste jag inte när vi kom dit. Men någon dag senare, när vi åkte förbi, såg jag det och var tvungen att ta en bild.

Fakta om flygplatsen:

Madeiras flygplats invigdes så sent som 1964. Innan dess kunde man bara komma till ön med båt eller flygbåt. Flygplatsen var ökänd för sin korta landningsbana på endast 1600 m. Charterplanen till Sverige kunde inte lyfta med full tank utan var tvungna att mellanlanda på Porto Santo för tankning. En flygtur på 10 min! 1986 förlängdes banan med 200 m men det räckte ändå inte så med hjälp av EU-pengar började man att bygga ett 180 m brett betongdäck som står på 180 pelare med en diameter på 3 m och en högsta höjd på 50 m.

Den nya landningsbanan invigdes år 2002 och banlängden hade nu ökat till 2781 m, så idag behöver man inte vara rädd för att flyga till Madeira. Dessutom har en ny stationsbyggnad uppförts.


BloggRegistret.se

Kommentarer
Postat av: kicki

Kan man åka till Madeira med buss???????jag är flygrädd sedan några år tillbaka....dumt va....
har kissekatten kommit än..
kramen kicki

Postat av: Anki

Madeira låter ju inte helt fel=)
Lägg gärna ut mer bilder så vi får se.
Trevlig helg!

2007-08-10 @ 20:36:59
Postat av: Nalle

Både information och egna tankar, tack för det. Vill se mer:)
Kram

2007-08-10 @ 21:23:09
URL: http://nallesfoto.blogg.se
Postat av: Ninni

Va bra du skrivit om resmålet!
Tänkte samma sak som du när det gällde besticken..ha,ha
Vi fick också riktiga bestick men dom var ganska små!
Kramen

2007-08-10 @ 22:36:46
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Vildängel

Jadå - vanliga bestick på flyget men plastiga sådana på flygplatsen. Vad säger man? *s*

2007-08-11 @ 06:29:50
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Kersti

Visst är det konstigt det där med besticken. Kul med lite fakta också.
Kram Kersti

2007-08-11 @ 10:33:02
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anki svarar

Kicki: Det är inte dumt att vara flygrädd, det är bara jobbigt. Jag tycker inte att det känns så bra alla gånger. När vi åkte från Madeira till Lissabon, så skakade det väldigt ett tag. När planet sjunker snabbt så undrar ju jag om piloten har kontroll över läget. Jag vet inte om det går buss+båt.
Kissemissen kom i tisdags och det går så bra. Han är heltokig och underbar! Men min gamla, stora Pumba är rädd för den lille.
Anki och Nalle: Jag kommer att fortsätta skriva och lägga ut bilder från resan, ett avsnitt om
dagen.
Ninni, Vildängel och Kersti: Ja, visst är det underligt med besticken. Om jag hade haft en sådan kniv eller gaffel på mig, skulle jag ha blivit stoppad i säkerhetskontrollen!

2007-08-11 @ 21:54:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback