Försökte säga nej!

Jag har redan nämnt, att det har varit mycket på jobbet den här veckan. Precis som det var veckan innan. Och faktiskt också veckan innan den veckan. Precis som det var veckan innan den veckan. Alltså, jag har jobbat drygt fyra veckor på det här året, och alla veckorna har varit hektiska. Varför? Ja, det kanske helt enkelt beror på att jag har gått upp från 50% till 75%. Jag är ju faktiskt fortfarande sjukskriven på 25%.

Vi som är engagerade, "duktiga" och har svårt att säga nej, har lätt för att göra slut på vår energi och bli sjuka. När man sedan kommer igång så sakteligen, är det banne mig inte lätt att hålla sig på "lagomnivån". Jag tycker ju att jobbet är jättekul. Jag känner mig engagerad och jag har ibland mina ljusa stunder då idéerna kommer. Vi är inne i en omorganisation och mycket ska utvecklas. Vi sitter med i en mängd oilka grupper. I en del grupper måste alla vara med, beroende på vilka arbetsuppgifter vi har. Till andra grupper kan man frivilligt anmäla sig om man känner att just det området passar en. En av grupperna tillsattes i tisdags. Jag anmälde mig till den gruppen, som ska se över lokalbehovet. Där är det bråttom. Det blev möte i går e-m. Jag fick hålla "minimöte" i morse med mina närmaste kollegor och maila iväg svar på stört. På e-m idag fick jag kallelse till nytt möte i morgon f-m. Men i morgon är ju min lediga dag! Jag försökte verkligen säga nej, men nu är det bråttom och jag fick lov att säga ja ändå.

Mötet tar säkert inte så lång tid, men dagen blir ju så att säga "förstörd". På min lediga dag vill jag sova länge, inte passa tider och inte ha några som helst krav på mig. Jag vill själv bestämma över den dagen!
Att få någon slags kompensation för de timmarna, är ju inte samma sak. Det hjälper inte mig att få gå hem två timmar tidigare någon annan dag.

Nu har jag klagat färdigt! Februari har börjat och när jag åker till jobbet kl 7 är det nästan ljust. På e-m är det ljust till 17.

Kommentarer
Postat av: annika

Hm, känner igen mig! Har nyss gått upp från 50 till 75 och det är banne mig ett större kliv än vad det var att gå från 25 till 50!
Å när du är på möte kan du kanske be att få en mötesplanering - säg att det är viktigt för dig som har både mycket att tillföra i gruppen och dessutom vill vara med i den, men inte på bekostnad av din hälsa! Vi måste våga uttala våra önskemål! Lycka till!

Postat av: Anonym

Å dessa ja och nej. Så svårt. Men försök fast det är svårt att hålla på din lediga dag, eftersom - har man sagt ja en gång så blir det lätt hänt att det blir ja fler gånger osv. Du får ju inte den tiden tillbaka. Jo, genom att gå tidigare, men det är ju inte samma sak. Då är du ju redan på arbetet. Vitsen är ju att inte vara där alls en dag...eller?
Kramar

2007-02-01 @ 19:54:31
Postat av: Nalle

Oooops mitt namn föll visst bort. Det var jag som skrev ovan.

2007-02-01 @ 19:55:15
URL: http://nallefoto.blogg.se
Postat av: Sylvia

Känner igen dilemmat. Man är engagerad, tycker man har något att ge och då är det jättesvårt att säga nej. Det ger ju arbetsglädje - fast risken är förfärande stor att det helt plötsligt blir för mycket.

2007-02-01 @ 20:06:37
URL: http://pantersylvia.blogg.se
Postat av: Inga M

Stackars Dig, DU är i samma båt som vi varit i de senaste 2 åren, med omorganisation på omorganisation, på omorganisation. I vår kommun så brukar vi få sitta och jobba med sånt här för att ta fram förslag till hur det ska vara heter det. Men även om vi är eniga och föreslår något så blir vi överkörda i alla fall!! Nu ska vi börja igen och jag vet inte om jag orkar. Energin är verkligen slut. Just nu läser jag platsannonser.

2007-02-01 @ 21:28:01
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: svartvitan

Hur länge ska man ställa upp på alla tokerier som någon annan bestämmer. Jag är såååå less på sånt. Tänk att det alltid är så bråttom. Nää. Säg nej och var ledig!!!

2007-02-01 @ 22:19:47
URL: http://svartvitan.blogg.se
Postat av: Anna

Ja hurra för ljuset! det är februari och även om det är för tidigt att vänta sig vår, så finns där ändå en aning...Ja du, att säga nej är bra att kunna, även om det ju inte alltid går, en svår ekvation att få ihop...Anna

2007-02-02 @ 07:34:53
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: Dubbelörnen

Usch vad jag känner igen detta... får nästan magknip bara jag läser detta...

Det är precis detta jag är så rädd för... vill inte hamna där igen o känner mig själv så väl att jag nog skulle svara precis som du... Säga ja fastän jag vill skrika NEJ

2007-02-02 @ 08:14:11
URL: http://karljohansgarden.blogspot.com/
Postat av: Ninni

Ja det där med att säga nej är ju så jäkla svårt..jag kämpar varje dag!
Jag kände inte igen din blogg när jag kom in...framsidan såg såå annorlunda ut, din fina bakgrund var borta.
Håller du på att göra om?? Däremot är det sig likt när man kommer till kommmentarerna!

Ha en skön dag ta vara på tiden som du är ledig efter mötet, kramen

2007-02-02 @ 08:22:50
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Karin

Jag vet precis vad du menar....75% är ju precis som heltid (verkar de tänka).
Men du, det låter underbart med de lediga fredagarna. Jag tycker du ska ta ett riktigt skumbad i ditt nya badkar när du kommer hem, och njuta av det åtminstone...
ha det så bra så länge, och försök ta det lugnt i helgen

2007-02-02 @ 09:35:53
URL: http://rachel99.blogg.se
Postat av: Gisan

Tänk att det är så svårt att få ihop de där tre bokstäverna... Jag klarar det bra om det gäller sonen. Mycket svårare om det är för min skull. Kramar...

2007-02-02 @ 12:01:55
URL: http://gisan.blogg.se
Postat av: Anonym

Annika: Chefen pratade faktiskt om det idag på mötet. Vi har redan en planering för alla stora möten, men inte för de mindre.

Nalle: Ja, vitsen är just den att inte vara på jobbet en dag och samtidigt få sammanhängande ledighet.

Sylvia: Ja, svårt med gränsdragningen. När är det bara arbetsglädje och när har det blivit för mycket?

Inga: Överkörd var ordet!

Svartvitan: Ja, jag har känt mig ledsen idag. Jag känner att alla andra bestämmer över min tid. I morse fick jag gå upp tidigt för att skjutsa sonen. Sen hem en stund och grejade lite. Sedan var det mötet. Hem igen och åt lite lunch. Sedan dax att åka och hämta sonen. Och jag då? Vart tog min tid vägen?

Anna: Håller med dig!

Dubbelörnen: Hoppas din mage mår bättre!:)

Ninni: Bakgrunden bytte jag för någon vecka sedan. Den förra var ju med julstjärnor, så jag tog bort den och tog den här, som jag tycker är som snökristaller. Och så har Lovisa hjälpt mig att sätta ihop bilder till min header. Den nuvarande har ju julgran, så vi tog lite andra vinterbilder. Men sedan kom hon inte på hur man får dit headern? Kan du, Ninni, tala om för oss hur vi ska göra? Kram!

Karin: Jag brukar bada ungefär en gång i veckan och det är så skönt!

Gisan: Jag har i alla fall blivit bättre. Jag försökte ju i alla fall. Hade det varit för något år sedan, hade jag nog inte ens nämnt att det var min lediga dag! Kram!

2007-02-02 @ 16:03:12
Postat av: johannapannan

Jag har också svärt för att säga nej men jag övar. Övar och övar. Klart att man ska säga till att det är ens lediga dag. Otroligt nog så brukar man jobba deltid av en anledning, om det så är barnledigt, sjukskrivning eller annat.

Öva på du. snart säger du nej. att säga att det faktiskt är din lediga dag var ett steg i rätt riktning!

2007-02-02 @ 20:44:00
URL: http://johannapanna146.blogg.se
Postat av: SolSkuggan

Nej är nej och ja är ja.. Varför är det så svårt att få tilldet riktigt bra med de orden..
Alla andra går hur lätt som helst att uttala, men de där nej och jaorden de är inte lätta.
Vad har man egentligen tillbaka för att man alltid ställer upp..?
Nästa gång säger du nej därmed basta:)

2007-02-02 @ 22:14:12
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Anki

Tack ska ni ha, Johannapannan och SolSkuggan!

2007-02-03 @ 08:47:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback