Årsdagar - 17 april

Dags igen att skriva under rubriken årsdagar.

17 april 1998 flyttade vi till Dunker. 

Jag är född i Västmanland, mellan Köping och Fagersta. Jag har bott i Köping, Karlstad, Borgvik (utanför Grums), på Visingsö och i Sunne. Min man är från Hallstahammar och hade bara bott där. Jag flyttade till honom i januari 1983. Först bodde vi inne i samhället, men sedan byggde vi ett hus ca en mil utanför.  Vi ritade huset själva och gjorde mycket eget jobb. Bara tomten var ett storverk att få till. Det var bara en skogsbacke, och de första arbetsuppgifterna var helt enkelt att röja, dra ihop och elda ris. Vi gjorde huset och trädgården helt i gammal stil och blev mycket nöjda med resultatet.  Barnen kom med jämna mellanrum och jag tillbringade mycket tid hemma. Jag trivdes med tillvaron. Vartefter barnen växte upp tillbringade jag mer och mer tid utanför hemmet, alltså i Hallstahammar. Men den orten kom jag aldrig överens med. Där frodades bruksmentaliteten i kvadrat och jantelagen i kubik. Att ha ett eget företag, i vårt fall en sportaffär, i en sådan håla var verkligen inte lätt. Jag, och de större barnen, fick ofta påhopp. Om jag t ex var in i mataffären så kunde folk komma fram och fråga varför det inte var rea på en speciell cykel. Jag jobbade väl inte i affären! De kunde väl gå in där och fråga! Jag hade aldrig någon egen identitet, utan var känd som "hon som är gift med någon av bröderna i sportaffären". Jag tror faktiskt att,  nästan ingen kände mig, som den person jag verkligen är.   

Jag började vantrivas. Surt och frätande kändes det varje gång jag var in i samhället. Visst trivdes jag fortfarande bra med huset och tomten, men det var som en egen liten ö på en främmande planet. När man åker bil på väg hem, brukar man någonstans få den där känslan av att snart vara hemma. Den kom inte förrän jag körde in på gården. 

Vi började prata om att flytta. Samvetskvalen kom då eftersom jag tänkte på mina föräldrar, som hjälpt oss så mycket med tomten, huset och trädgården. Men nu är det så, att när ett frö väl har börjat gro, så går det inte att stoppa den processen. Men det var en lång och invecklad process. Vart skulle vi då flytta? Ja, min man skulle ju ha jobbet kvar och pendla, så det fick inte bli längre bort än 7 till 8 mil från Hallstahammar räknat. Vi tog fram en karta över Mälardalsregionen, satte en passarspets i Hallstahammar och drog en radie som motsvarade 7 - 8 mil. Norrut, mot Fagersta, kändes inte lockande. Inte heller åt väster, mot Lindesberg och Frövi. Inte ens åt öster, mot Enköping, kände vi någon dragningskraft. Men söderut kändes bra. Riktigt bra kändes det, när vi kommit några mil från Eskilstuna och in i Flens kommun. Faktiskt började det redan vid kommungränsen. Naturen blir mer kuperad där och en speciell känsla infann sig. Under tiden vi försökte sälja vårt hus, var vi på upptäcktsfärd i Sörmland. När vi så kom till området runt sjöarna Dunkern och Misteln, så kändes det bara rätt. Så svårt att säga vad det var, jag fick nog den där "hemkänslan" fastän jag aldrig tidigare satt min fot där. 


Jag förstår  att du börjar bli trött nu, så jag ska ta en kort version, av hur valet gick till.

 

Vi fick huset sålt i maj 1997, men hade då inte hittat något hus i "önskeområdet". Ett hus stod tomt i Kolbäck och vi fick hyra det "så länge". Men det var inte så lätt att på avstånd vara med på husjakt och budgivningar. På något vis hade vi redan fastnat för området runt Dunkern, men insåg att vi inte kunde låsa oss till det. Vi hittade några bra objekt i andra områden, men omgivningarna kändes inte bra. En dag skulle vi åka och titta på en skogsgård i trakterna av Hälleforsnäs. Vi stannade i Malmköping och jag gick in till mäklaren, för att få en objekts- och vägbeskrivning. Men samtidigt såg jag ett prospekt om ett litet fritidshus i Altnäs vid Dunkern. Jag tog ett sådant också. När jag kom ut till min man i bilen, bestämde vi oss för att strunta i skogsgården. Vi åkte direkt ut till Altnäs och gick runt huset, ringde till mäklaren och bestämde en tid som vi kunde träffa säljaren. Det blev några dagar senare.
 

Huset var inte fint och det var litet, bara 70 kvadratmeter. Men omgivningarna kändes bra och vi slog till. Det har vi aldrig ångrat, alla i familjen kom att trivas bra. Efter två år fick vi tag i gården, där vi nu bor, men det är en annan historia.

Kommentarer
Postat av: Veronica

Mkt intressant att läsa....-skönt att du hittat ditt hem. Jag förstår vad du menar med att vara förknippad med firman....-jag blir det fast jag ej bor i Hallsta, -jag får frågor av vänner m.m -händer ofta att jag får frågan hur det går med butiken....-hur det är på min arb.front glöms bort tyvärr som ett exempel. Men jag har vant mig....tror jag....!
Sköt om dig Anki!
Kram Veronica

Postat av: annika

Den andra historien, om huset, kommer väl också?
Att "hitta hem" är egentligen rätt svårt, själv gjorde jag nog inte det förrän jag var tillbaka i min hemkommun.

2007-04-18 @ 06:58:49
URL: http://amatankar.blogg.se
Postat av: Anna

Hej annki. Tack för trevlig läsning. Jag har flyttat runt en del jag oxå, innan vi hamnade här 95. Har bott förutom i Finnerödja i Örebro, Laxå, Hedemora och Umeå, för att åter landa i barndomssamhället. Förstår vad du menar med en viss sorts mentalitet. Är därför glad att jag bor 8 km ut i skogen. Ha det fint. Anna

2007-04-18 @ 07:33:39
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: Dubbelörnen

Känner igen fr andra det du beskriver om bruksmentaliteteten.
Vilken ljuvlig känsla det är att hitta "hem", vårt val av plats för hemmet har ju heller ingen anknytning till någon av oss. Men vilken känsla när man känner att här, här är vårt hem!!!

Kramar

2007-04-18 @ 07:53:19
URL: http://karljohansgarden.blogspot.com/
Postat av: Sylvia

Har det redan gått nio år. Jag minns din vånda och ert sökande. Lärt mig mycket av idn målmedvetenhet. Och nu har ni det så underbart. Fast nu när barnen börjar bli flygfärdiga kanske även du o gubben så småningom vill pröva vingarna till något annat?

2007-04-18 @ 12:29:09
URL: http://pantersylvia.blogg.se
Postat av: Anki

Vilken berättelse =)
Skönt o hitta nåt som man trivs med. Måste ju kännas som "hemma".
Känner igen det där med att folk frågar. Mina föräldrar hade handelsträdgård o då förväntar sig alla att jag kan en massa om blommor o buskar. Vilket jag då inte hade intresse för, inte för 5 öre.

2007-04-18 @ 12:41:27
URL: http://anki.webblogg.se
Postat av: Nalle

Å berätta mer !! Det var som att läsa en bok. Så roligt att få veta mer om dig.
Kram

2007-04-18 @ 16:15:49
URL: http://nallesfoto.blogg.se
Postat av: Ninni

Min ena bror bor i Kolbäck och han trivs görbra!
Han bodde i Väse i många år innan har flyttade!

Det var kul att läsa om dig..ha en skön kväll, krma

2007-04-18 @ 19:34:40
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Ella

Å vad kul att få läsa detta! Tänk så intressant det är när männniskor delar med sig av sina liv. Tack för att du berättade.

2007-04-18 @ 20:04:33
URL: http://livetefter.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Glömde att tacka för hjälpen med bloggsidan. Tack!

2007-04-18 @ 22:00:10
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

- nu drar jag till bukarest några dar!
antalet besökare på bloggen betyder egentligen inget,
du behöver inte hjälpa upp siffrorna....fast tanken var fin, verkligen ädelmodigt!
sköt om dig!

2007-04-18 @ 22:06:32
URL: http://latmasksamtal.blogg.se
Postat av: Inga M

Förstår vad Du menar med bruksmentalitet. Man pratar ofta om det här i Värmland. Det har blivit skillnader mellan de typiska bruksorterna med en dominerande industri och de andra samhällena här med rätt mycket gammaldags Gnosjöanda som bottnar i jordbrukar / småbrukarföretagsamhet.

Skönt att Du inte gav upp i vantrivsel utan försökte hitta en trivselplats. Och jag vet ju att det är fint runt Flen. Min mamma växte ju upp i närheten, vid sjön Båven bredvid Göran Perssons Torp. Det har vi ju pratat om förut. Jag var ibland hos min mormor o hälsade på i Sörmland.

2007-04-19 @ 00:25:58
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: kicki

Hej Anki
Spännande och trevlig läsning, hoppas vi får höra historien om det andra huset också.
Ha det så bra och njut av våren Anki..Hur går det för din flicka som är ute och reser, när kommer hon hem.
Kicki

2007-04-19 @ 12:23:24
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se
Postat av: Ella

Du är utmanad!

2007-04-19 @ 12:42:12
URL: http://livetefter.blogspot.com
Postat av: pimpim11

Jätteintressant att få följa lite av din historia.
Väntar med spänning av att höra resten. /pimpim

2007-04-19 @ 19:25:56
URL: http://pimpim11.blogg.se
Postat av: Tina

Hej. Vilken fantastisk berättelse. Tack! Fint skrivet. Levande och äkta!
Och tack för dina inlägg. Jag känner igen mig. Man är bra på att stärka andra men usel på detsamma med sig själv...suck haha. Kram Tina

2007-04-19 @ 20:55:16
URL: http://tinaahlin.webblogg.se
Postat av: Anki svarar:

Tack till er alla! Roligt att ni uppskattade min berättelse. Historien om husköpet kommer också någon gång.

2007-04-20 @ 20:29:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback